שו"ת דברי יואל/יורה דעה/סימן פא
הודעה! בדף זה יתכנו שגיאות וטעויות, אנא עזרו לנו לתקן אותם כמו כן השימוש בטקסט הוא אך ורק לצרכי לימוד ועיון ולא לצרכים מסחריים. אם עדיין אין ברשותכם חשבון הרשמו עכשיו בדף בקשת חשבון
~ סימן פא ~
*) קלאדנא – בענין העומק שאין בו זרת למעלה מטיבורו (עיין יו"ד סימן קצ"ח סעיף ל"ו), ואם יניחו המים לבוא בגובה כל כך יש חשש שלא יהיו זוחלין למעלה מהתיבה בשעת טבילה גפ בענין הנקבים, לעשות שני נקבים, אחד כעין בנין בסיד וגפסיס, ואחד יהי' פתוח, לצאת ידי שניהם לדעת הרמב"ם ולדעת הרא"ש ז"ל (עיין יו"ד סימן ר"א סעיף ז' וסעיף מ' ובאחרונים).
זאהןאט – לעיין במה שבאים המים מהבאר, והבאר לא נעשה בהכשר בלי תערובת שאובים, והמים באים בהמשכה ע"ג קרקע, וסמוך להמקוה עוברים דרך הרשת שקו רי ן רעשעטקע והוא של ברזל כדי לסנן המים מהעפרורית, גם סמוך להרעכעטקע הנ"ל יש סילון של עץ גס צריך לתקן שני הנקבים כאשר במקוה הנ"ל. גם לעיין אם אין המים באים בשעת טבילה עד סמוך להנקב אשר המים באים דרך שם שלא יהיו זוחלין. גם לעיין בהרשת הנ"ל אם אין בו בית קיבול.
לאקאט - לעיין במה שבאים המים מנהר קטן, ואינו ממקום גומם המעיין עצמו רק נמשך מההר, וכפי מה שאומרים אינו מעיין המכזב, ואין בו מ' סאה במקום אחד, גם שואבין משם מים בכלים והמים באים בהמשכה על גבי קרקה, וסמוך למקוה עוברים על גבי הרצפה של צימענט ומשם נמשך להמקוה, וסמוך למקוה יש נקב סתום ע"ג קרקע שבעת שנתמלאה המקוה פותחים זה הנקב כדי שיזוב המים לשם ולא להמקוה, ובשעת טבילה לגבהים המים מחמת הטבילה עד סמוך להנקב וזוחלין דרך שם, ומקצת המים באים בחזרה אחר
ובענין השיעור מקוה בוודאי דצריך להחמיר דשיעור אצבע הוא לערך צאל כמ"ש החת"ס ז"ל (חא"ח
הטבילה אמנם הרבה מהמים זוחלין לתוך הנקב הסמוך לו שע"ג קרקע הנ"ל ואינם באים בחזרה כלל (עיין ש"ך שם ס"ק ל', שו"ת מעיל צדקה סימן ל"ע וסימן מ"א, שו"ת נוב"י מהדו"ת חיו"ד סימן קל"ז). גם בקרקע המקוה יש נקב שבעת שרוצין לנקות המקוה פותחין הנקב שיזובו לגמרי, והמגופה כורכין במחצלאות שקורין פעצינס, ואם אין כורכין במחצלאות הנ"ל צריך דיקדוק גדול שיהי' נסתם המגופה היטב שלא יהיו זוחלין קצת דרך שם גם אין בהמקוה הנ"ל שיעור גובה המים רק עד טיבורו
טשערניאפאטאק - המים באים מנהר המושך ואין בו מ' סאה במקום אחד, וגם שואבין משם בכלים, וכובסין שם בגדים וגם הבהמות שותין, ובאים בהמשכה ע"ג קרקע גם צריך לדקדק בשיעור גובה המים, וגם בהנקבים שבכתיבה כנ"ל.
וןאלאסק – המים באים מהנהר המשוך והוא נהר קטן שאין בו מ' סאה במקום אחד, ושואבין משם וגם כובסין כנ"ל, וכעת נראה שהוא מכזב בכל המשך רק במקום מוצא המעיין עצמו דהיינו בראש ההר נראה קצת מים, אמנם ממה שנמשך איזה נהר שמשקה את השדות הסמוכים להמקוה, נראה שמתחת הקרקע נתחלחל המים עד סמוך להמקוה ועי"ז יש בהמקוה מים בשפע אף שאין זה בפעם אחר, כן הוא לפי אומדן דעת וגם צריך לדקדק בנקבי התיבה כנ"ל וגם אם אין באים סמים עד למעלה סמוך להנקב שלא יהיו זוחלין גם לדקדק בשיעור גובה המים
ובכל אלו המקואות צריך לדקדק בכתיבה אם אין זוחלין בין הסדקים שבין הדפין, אם העפר שסביבו מספיק לעכב הזחילה, ואם התיבה נקבע בחוזק בין העפר גם בוואלאסק אמרו לי שהמים זבים דרך סדקי
התיבה ובאים בחזרה אחר הטבילה
*) רשימות ממקוואות הצריכים תיקון בגלילות ארשיווא יצ"ו