שו"ת דברי יואל/יורה דעה/סימן עה
הודעה! בדף זה יתכנו שגיאות וטעויות, אנא עזרו לנו לתקן אותם כמו כן השימוש בטקסט הוא אך ורק לצרכי לימוד ועיון ולא לצרכים מסחריים. אם עדיין אין ברשותכם חשבון הרשמו עכשיו בדף בקשת חשבון
~ סימן עה ~
סימן עה
ב"ה, ג' וישלח תשי"ג
שלו' וכמ"כ אל כבוד ידידי הה"ג החסיד המפואר וי"ש כש"ת מוה"ר חנני' יוט"ל דייטש שליט"א הרב אב"ד מהעלמיץ וכעת בקליוולאנד יצ"ו אחדשת"ה באה"ר, הגיעני מכתבו בדבר אשר נסתפק בכוונת הדברי חיים (ח"ב יו"ד סימן צ"ג) במה שכתב דממקוה למקוה לא הוי זוחלין אם אינו קטפרס אם כוונתו דווקא כשהם סמוכים צא כשהם רחוקים זמ"ז
הנה כוונתו פשוטה דממקום למקוה שנתחברו באופן דמועיל ההשקה הוי מקוה אחת שנזרעו זל"ז ולכן אינו מזיק שם הזחילה כמו שחונן מזיק הזחילה במקו' חת ממקום נמקים כדמתניתין (מקואות פ"ז מ"ז) היה מוליך ומביא במים כיון שעבר עלי' הגל טהורה, וכמו כן אנו השני מקוחות שנתחברו כדין הוי ג"כ מקוה אחת, הגם שבודאי אין הנזחלין מערבין ובשעה שהוא זוחל איני מועיל השקה כלל ול"ה חיבור וצריך להשגיח בעת שמשיקין מקוה למקוה שאח"כ ינוחו המים מזחילתן ובעת שהמים שקטים בלי שום זחילה אז נעשה ההשקה ודינו במקו' א', ושוב אינו מזיק מה שבשעת הטבילה שנגבהין המים זוחלין מזה לזה דכיון שכבר נעשה מקו' א' בעת שהיו שקטים תו הוי הזחילה אח"כ כזוחל במקוה חתת ממקום למקום, אבל אי הוי קטפרס ואינו חיבור צא הוי מקוה אחת וממילא דהוי זוחלין כשזוחל שם, זה כוונת הדברי חיים זלה"ה.
ומעתה הדין בכל מקים שצריך עירוב מק י ואות שאם לא הוי קטפרס והוי השקה מעליא אינו מזיק גם הזוחלין, אבל כל היכא דיש לו דין קטפרס בלא"ה המקוה פסולה שאין לה השקה כראוי, ונוסף לזה שהוא פסול גם מטעם זחילה והנה לא הבנתי יפה ממכתגו ציור המקוה שלכם, אך לפי ראות העין אני מסתפק אם אין לו דין קטפרס, והד'ת בח"ב סימן צ"ז החמיר גם בשליבות משום קטפרס, וזה אינו מובן דהרי כתב בעצמו בסימן פ"ח דהיכא דהוי סמוכים ממש הוי כפחסתו צלוחיתו ולא הוי קטפרס אלא כשהם רחוקים (עיין להלן סימן פ' אות ב') אבל במקוה שלכם שהם רחוקים וכפי ראותי בהציור שכתב יש גם שיפוע בהצינורות יש לחוש לקטפרס, ולמה לא תעשו המקואות סמוכין זו לזו וביושר שיהיה השקה יפה בלי שום חשש כמו שהיו עושין בכל המקואות ובזה תצאו מכל החששות
ומ"ש אם לעשית נקב לביאת הסכים להמקי ס שיש חשש אם לא יזובו המים לחוץ דרך הנקב, הנה זה פשוט שאין לעשות נקב שיוכל לבא לידי זחילה, ויותר טוב להחם במים משיהי' בו חשש זחילה, אבל איני יודע למה צריך נקב להטעים ואנחנו עשינו להחם בחטים הבאים בצינורות דרך מעלה שעל גבי המקוה ואין צריך שום נקב כלל וכלל לא, ולזה יש מעלה גדולה מכמה טעמים.
מ"ש בדברי העריך השולחן (יו"ד סימן ר"א יף קס"ט) שיש סומכין עליו לעשות מקוה על ידי הוואסער לייטונג, ח"ו לא כוון הערוך השולחן פלל ענ אופן הוואסער לייטונג שלנו אלא אז היה באיזה עיירות שהיו מושכין מים מהנהרות אך בצינורות ישרים בלי שום עשי' אחרת ולא היה שם שום חשש כלי ובזה מדבר בערוך השולחן, אבל בהוואסער לייטונג שעושין כעת באים באופנים שעוברין דרך מקומות שיש להם דין כלי ונתברר שאף בעיר אחת לאו כל המקומות שוין באופן המשכת המים ותיקונם לנקיון המים, וק"ו שאין שום ומיון וערך להנעשה בדורות שלפנינו באיזה עיירות, וגם עכשיו משתנה עשייתם מזמן לזמן שעושים בכל עת שינויים בצינורות שונות שעושין תחת הקרקע, כללו של דבר המים הבאים מהוואסער לייטונג באים דרך כלים מכלים שונים ולזה אינו מועיל חיבור לקרקע, שאך בפשוטי כלים שאין להם חשש בית קיבול ואין האיסור אלא בשביל שמקבל טומאה בזה י"ל הסברא שמ"י חיבורן לקרקע בטל מהם תורת טומאה, אבל אם יש שם בית קובול שנעשו המים שאובין אין נ"מ כלל בחיבורן לקרקע, ואף בקבעו ולבסוף חקקו כתב הנוב"י (מהד'ת יו"ד סי' קמ"ב) שאינו מועיל אלא בדרבנן זבדאורייתא פסול, אבל חקקו ולבסוף קבעו מבואר בש"ס (ב"ב דף ס"ה ע"ב) שפסול אפי'ל1 בדרבנן ואיבי מועיל הקביעות כלל.
והיעלה על הדעת להכשיר מקוה הנעשה ע"י גוים בלי שום השגחה, ובכל מקוה שעושין צריך השגחת הבי"ד בהלינורות מתחלת ירידתן מהגג עד שבאים לתוך הבור, ולפעמים יש בזה שאלות עמוקות שצריכין עיון הרבה, וכמה קולמסין נשתברו ע"ז בכל דברי הפוסקים בשאלות שבצינורוח, והוואסער לייטונג נעשה בכמה מיני סילונות אין מספר כפופים ומעוקמים וסובבים את כל רחובות העיר והבתים בדרכים שונים ומשונים, ולפעמים בכמה פרסאות, והמצאות שונות להיות עולה ויורד ומנוקה מכל דבר ובכח הדוחה שיבוא בשפע רב, וחדשים לבקרים המצאות ופעולות חדשות בכל עת והבי"ד אינם
יודעים מאומה מה נעשה חתת הקרקע כעצמות בבטן המלאה, ונמצא שכל כשרות המקוה תלוי בידי עכו"ם כפי עבודתם, ולפעמים גם אחר שכבר נגמרה המקוה מוסיפין העכו"ם פסול חדש באיזה מקום לדרך ביאת המים האלה והבי"ד אינם רואים מזה מאומה בתוך המקוה וכי יש מקום לחשוב לסמוך ע"ז במה שנוגע לכל טהרתן של ישראל וא"צ להאריך בדבר פשוט כזה, ומקוה של וואסער לייטונג פסולה לגמרי שאין לצרפה לשום סניף בעולם ככל מים הנשאבין בבית ר"ל, והשי"ת יזרוק עלינו מים טהורים ויטהרנו
והנני ידידו דושת"ה באה"ר
הק' יואל טייטלבוים