שו"ת דברי יואל/יורה דעה/סימן עג

מתוך אוצר מהרי''ט
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
תמונה
תמונה
       הודעה! בדף זה יתכנו שגיאות וטעויות, אנא עזרו לנו לתקן אותם
       
       כמו כן השימוש בטקסט הוא אך ורק לצרכי לימוד ועיון ולא לצרכים מסחריים.
       
       אם עדיין אין ברשותכם חשבון הרשמו עכשיו בדף בקשת חשבון



  << יורה דעה סימן עב שו"ת דברי יואל יורה דעה סימן עד >>

~ סימן עג ~

ב"ה, ד' וירא תשי"א

שלו' ובמ"ס אל כבוד ידידי הרב המאוה"ג חו"ב החסיד חספואר יי"ש כש"ת מוה"ר חנני' יו"ט ליפא דייטש נ"י אבדק"ק העלמעץ יצ"ו

א

מכתבו הגיעני אם להמשיך מי גשמים להמקוה ע"י צינורות שעל הגג ובסופו ע"י צימענט, הנה לא אוכל להאריך כעת אך יען שכתב שהוא נ חי ן תיכף ומיד אשיב לו במלות קצרות. ובאמת אין צורך בזה לשום אריכות כי הדבר פשוט שאין חשש לעשות צינורות כאלו וכמ"ש החת"ס בתשו' (סי' ר"ג) דלית טב מיני' לעשות לינורות כאלו, והעולם טועים דמ"ש החת"ס לית טב מיני' כוונתו על עיקר המקוה של מי גשמים וזה טעות בהחלט אלא כוונתו על הצינורות דאי אפשר שיהיה מי גשמים כשר וישר לכולי עלמא בלי שום פקפוק אלא על ידי אופן צינורות כאלו, ור"ל דאם עושין הצינורות כילו של ען יש חשש הגהות מרדכי (קידושין סי' תק"ס) שחשש לגומות, ואם ע ושין כולו של מתכת יש חשש קבלת טומאה, אבל אם הוא של מתכת ובסופו של ען מסולקים כל החששות ולית טב מיני', ועד"ז כתב גם בד"ח תנינא יו"ד סימן פ"ע שהוא כשר לכל הדיעות, אך הוסיף שיהי' הצינורות נעשות לכתחילה לשמש עם הקרקע, וכן כתב המהר"ם שיק יו"ד סימן קל"ז וסיים דאע"ג דנתקנה זו של צינור קען של עץ סגי לכו"ע, מ"מ מהיות טוב עבדינן תרתי והמחמיר תבוא עליו ברכה, אבל ודאי סגו בתקנה זו לחודא אפילו אם הצינורות של מתכת אינם קבועים בקרקע כשר ע"י צינור של ען עכ"ל.

ומ"ש שבלבושי מ רי כי (ח"א יו"ד סימן קנ"ג) מפקפק בצינורות שעל הגג, לא פקפק ח"ו להלכה אלא כתב שבזמן הזה ששכיח בנין על ידי צימענט למה לעשות על ידי מתכת שזה ודאי שצימענט טוב יותר ממתכת, אבל מי יוכל לפקפק ח"ו על כל הדורות טרם שהיה הצימענט ומי יאמר ח"ו שלא היו לדורות הראשונים מקואות כשרות, ובאמת גם עכשיו נוהגין בצינורות של מתכת ובסופן מלימענט אלא שמדקדקין ג"כ שיהיו כל הצינורות נעשין מתחילה לשמש עם הקרקע אם אפשר מהראוי שתעשו כן שיהיו שם ציל י רות העשיין מתחילה לכך, אבל אם א"א מותר ג"כ אפילו לכחחילה אם הוא בסופו של עץ, אך זה ודאי צריך להשגיח שלא יהי' בהצינורות שום מקום בית קיבול ואם תראו באיזה מקום שראוי לקבל אפילו מקצת מן המקצת תוכלו לתקנו.

ב

אבל מקוה של מאכין אויז בוודאי שאין להכשיר, וכבר ביארתי בראיות עצמות מראשונים ואחרונים שחלילה להתיר. ובקונסט אויז אין צריכין למה שהביא דברי התשב"ץ

(ח"א סי' י"ז) שצריכין לחוש במקוה אף לדיעה יחידית, כי בכאן רוב הפוסקים מחמירין והלכה כרבים אף באיסורי דרבנן ומכש"כ במקוה החמור מדאורייתא כעת אין הפנאי מסכים לכתוב ביאור הדברים וכתבתי הלכה למעשה.

והנני ידידו דושת"ה באה"ר

הק' יואל טייטלבוים