ויואל משה/מאמר שלש שבועות/סימן נח
נח
אבל היותר תמיה בדברי התוס' יו"ט שהרי בפרק ה' דיומא כתב התוס' יו"ט על צורות הבית המקדש וזה לשונו : הדבר ידוע דכל הני הלכות הלכתא למשיחא נינהו, וכשיבנה בית המקדש במהרה בימינו כבר בא אליהו והתיר כל הספיקות וכו' משום דבנין יחזקאל דלעתיד לא (פי') (נתפרש) על פי חכמינו ז"ל, וכן כתב הרמב"ם בהלכות בית הבחירה בנין העתיד להבנות אף על פי שהוא כתוב ביחזקאל אינו מפורש ומבואר עכ"ל. וכן בפתיחתו למסכת מדות בקש התוס' יו"ט טעם על לימוד מסכת מדות שהוא צורת הבית שני דאף על פי שהבנין של עתיד יש בו שינוים ולא ישוו עם בית שני ואין יודעין הפירוש ביחזקאל באיזה אופן לבנותו אלא שכשנזכה לבנות בנין העתיד יגלה הקדוש ברוך הוא עינינו ומלאה הארץ דעה את ה' להבין הסתום בדברי יחזקאל ונבנהו מכל מקום צריך לסיפור בנין השני שכן רוב ענינים מיוסדים שם ושעל ידי הסיפור של בית שני אנו יכולים לדרוש ולהבין ואלו לא היה זה הסיפור נכתב בספר לא מצאנו ידינו ורגלינו בענין הבנין, ועיי"ש. וכן כתב התוס' יו"ט בפירושו על הפטרה פרשת תצוה והביא גם מהרד"ק על מקצת ענינים מבנין הבית דלעתיד שאליהו עתיד לדורשם כי אין אנו מבינים בם יעיי"ש, אם כן החליט הוא בעצמו בתכלית ההחלטה שאי אפשר כלל לבנות הבית המקדש קודם ביאת אליהו ומשיח ושכן מבואר ברמב"ם ורד"ק, וכתב שהוא דבר ידוע.
ופשוט בכוונתו שאי אפשר לבנות בית שלישי כהתמונה שבמסכת מדות ולא ככתוב בנבואת יחזקאל שגם בבית שני מבואר בגמרא סוכה דף נ"א וזבחים דף ס"ב שלא היה הבנין אלא על ידי נבואה ככתוב הכל בכתב מיד ה' עלי השכיל, ובאיזה ענינים קראי אשכחו ודרשי, ואי אפשר לבנות בית המקדש אלא או על ידי נבואה או על ידי שנזכה להבין היטב הכתובים שבנבואת יחזקאל גם אסור לבנות אלא על מקום המקדש וכשיבואו אליהו ומשיח ויצטרכו לבנות בית המקדש במקום המקדש ואם יעמוד שם בנין אחר יהא צריך להחריבו ונודע שלא יהיה חורבן בית שלישי אך שני פעמים היה החורבן ולא יותר כמו שכתב רש"י ז"ל בפרשת פקודי משכן משכן ב' פעמים ששני מקדשות יתמשכנו ומבואר במדרש רבה סדר מקץ פרשה צ"ב סימן ג' ואני כאשר שכולתי בחורבן ראשון שכולתי בחורבן שני, כאשר שכולתי בחורבן ראשון ובשני לא אשכל עוד. וביאר שם ביפה תואר שאין חורבן אלא שני כראשון ותו לא. וכן מבואר בכמה מקומות שלא יהיה חורבן בית שלישי, ואין עוד בנין בית המקדש אלא אותו הבית הבנוי ומשוכלל לעתיד לבוא, וזה אין אנו מבינים מהכתובים דיחזקאל על כן החליט התוס' יו"ט שאי אפשר לנו לבנותו. ועל כל פנים מפורש יוצא בדבריו שהדבר ידוע שבעת שיבנה בית המקדש כבר בא אליהו ומשיח ומלאה הארץ דעה את ה' ואם כן קשה טובא האיך הביא במסכת מעשר שני בסתמא דברי הירושלמי שבנין בית המקדש קודם למלכות בית דוד, ופירש בו שאפשר לבנותו אף בדור שאין בו גדולים כל כך, ולא העיר מאומה ממה שכתב בכמה מקומות שהדבר ידוע שאין זה במציאות, וזה לכאורה סתירה עצומה בדברי התוס' יו"ט, ומהתימה שלא ראיתי בשום מפורש להעיר בזה.