ויואל משה/מאמר שלש שבועות/סימן קמ: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך אוצר מהרי''ט
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
יצירת דף עם התוכן "קמ ומבואר באבות דרבי נתן (פרק ל' ג') הובא ברע"ב (פרק א' מסכת אבות משנה ז') המתחבר לרשעים אף על פי שאינו עושה כמעשיהם מקבל שכר כיוצא בהם, למה הדבר דומה לנכנס לביתו של בורסקי אף על פי שלא לקח ממנו כלום מכל מקום ריח רע קלט והוציא עמו עיי"ש, ומכל שכן כשלקח ממנו הרבה..."
 
אין תקציר עריכה
 
שורה 1: שורה 1:
קמ
{{ניווט|דף_ראשי=ויואל משה/מאמר שלש שבועות|תווית_דף_ראשי=מאמר שלוש שבועות|הבא=ויואל משה/מאמר שלש שבועות/סימן קמא|תווית_הבא=סימן קמא|תווית_קודם=סימן קלט|קודם=ויואל משה/מאמר שלש שבועות/סימן קלט}}
== '''~ קמ ~''' ==


ומבואר באבות דרבי נתן (פרק ל' ג') הובא ברע"ב (פרק א' מסכת אבות משנה ז') המתחבר לרשעים אף על פי שאינו עושה כמעשיהם מקבל שכר כיוצא בהם, למה הדבר דומה לנכנס לביתו של בורסקי אף על פי שלא לקח ממנו כלום מכל מקום ריח רע קלט והוציא עמו עיי"ש, ומכל שכן כשלקח ממנו הרבה ומחזיקו ומחפה עליו. ועיין במנות הלוי (ממה"ר שלמה אלקבץ על המגילה) במלשינות המן שביאר דברי הש"ס (מגילה יג:) שאמרו ליכא מאן דידע לישנא בישא כהמן, אמר ליה תא ניכלינהו, אמר ליה מיסתפינא מאלהון דלא ליעבד בי כדעבד בקמאי, אמר ליה ישנו מן המצות אמר ליה אית בהו רבנן, דמבעו עלייהו רחמי, אמר ליה עם אחד הן, וצריך ביאור האיך אפשר לומר עם אחד הן.
ומבואר באבות דרבי נתן (פרק ל' ג') הובא ברע"ב (פרק א' מסכת אבות משנה ז') המתחבר לרשעים אף על פי שאינו עושה כמעשיהם מקבל שכר כיוצא בהם, למה הדבר דומה לנכנס לביתו של בורסקי אף על פי שלא לקח ממנו כלום מכל מקום ריח רע קלט והוציא עמו עיי"ש, ומכל שכן כשלקח ממנו הרבה ומחזיקו ומחפה עליו. ועיין במנות הלוי (ממה"ר שלמה אלקבץ על המגילה) במלשינות המן שביאר דברי הש"ס (מגילה יג:) שאמרו ליכא מאן דידע לישנא בישא כהמן, אמר ליה תא ניכלינהו, אמר ליה מיסתפינא מאלהון דלא ליעבד בי כדעבד בקמאי, אמר ליה ישנו מן המצות אמר ליה אית בהו רבנן, דמבעו עלייהו רחמי, אמר ליה עם אחד הן, וצריך ביאור האיך אפשר לומר עם אחד הן.

גרסה אחרונה מ־09:35, 25 באוקטובר 2024

  << סימן קלט מאמר שלוש שבועות סימן קמא >>

~ קמ ~

ומבואר באבות דרבי נתן (פרק ל' ג') הובא ברע"ב (פרק א' מסכת אבות משנה ז') המתחבר לרשעים אף על פי שאינו עושה כמעשיהם מקבל שכר כיוצא בהם, למה הדבר דומה לנכנס לביתו של בורסקי אף על פי שלא לקח ממנו כלום מכל מקום ריח רע קלט והוציא עמו עיי"ש, ומכל שכן כשלקח ממנו הרבה ומחזיקו ומחפה עליו. ועיין במנות הלוי (ממה"ר שלמה אלקבץ על המגילה) במלשינות המן שביאר דברי הש"ס (מגילה יג:) שאמרו ליכא מאן דידע לישנא בישא כהמן, אמר ליה תא ניכלינהו, אמר ליה מיסתפינא מאלהון דלא ליעבד בי כדעבד בקמאי, אמר ליה ישנו מן המצות אמר ליה אית בהו רבנן, דמבעו עלייהו רחמי, אמר ליה עם אחד הן, וצריך ביאור האיך אפשר לומר עם אחד הן.

וביאר הענין על פי מאמרם בגמרא (שבועות לט.) ושמתי אני את פני באיש ההוא ובמשפחתו (ויקרא כ', ה'), אם הוא חטא משפחתו מה חטאת, לומר לך אין לך משפחה שיש בו מוכס שאין כולה מוכסין, ושיש בה לסטים שאין כולה לסטים, מפני שמחפים עליו. ומבואר בזה כי על הבלתי מוחים אמר (ויקרא כ"ו, ל"ז) וכשלו איש באחיו והוא מכשול לבד על שאינם מוחים וגם אינם מחפים, ועל המחפים אמר (ויקרא כ', ה') ושמתי אני את פני באיש ההוא ובמשפחתו, כי הם כעוברי העבירה, אחר שלא די שלא מיחו אלא שחיפו, וזהו עם אחד הן, ועיי"ש.

וכתב האור החיים הקדוש פרשת ראה בפסוק (דברים י"ג, ה') דכי יקום בקרבך נביא וגו' שחושב שם באור החיים הקדוש כל הפרטים שהנביא חייב עליהם מיתה, ופירש באמרו ובו תדבקון כדברי רבותינו ז"ל (כתובות קיא:) שלא ידבק אלא בקרובי ה', ולשלול בא שלא ידבק בקרובי עבודה זרה, ואם בא נביא ואמר מאמר ה' לעשות כן יומת הנביא ההוא עיי"ש. ומבואר בזה שהנביא שאומר לידבק בקרובי עבודה זרה יש לו דין אחד עם המתנבא לעבוד עבודה זרה להיות חייב על זה מיתה. כללו של דבר אין לשער ולהעריך את החומר הנורא שיש במה שמתחברין למלכות המינות.

ובעיקר הדבר כבר נתבאר להלכה שכל הנכנס להיות חבר הכנסת עובר על הרבה איסורים נוראים שכל אחד ואחד מהם הוא ביהרג ואל יעבור, על הכניסה ועל השבועה ועל ההשתתפות ועל העבודה זרה ועל המינות וכל המסתעף. וגם מבלעדי האיסורים הנזכרים לעיל גם על עיקר המלוכה לפני הזמן כבר אריה שאג הוא המהר"ל ז"ל (נצח ישראל פרק כ"ד) מי לא יירא במה שנתן עליו משפט חרוץ של שמד להיות נהרג על זה רצה לומר אף בכל מיני עינויים קשים כשמד ממש, וקל וחומר בן בנו של קל וחומר כשנתוספו על זה עוד כל אלה האיסורים הנוראים שהבאתי למעלה, וכל זה ברור להלכה לאמיתה של תורה למבקשי האמת.