ויואל משה/מאמר שלש שבועות/סימן נה

מתוך אוצר מהרי''ט
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

נה

עוד כתב שם הרמב"ם בין סימני המלך המשיח שהוא מזרע דוד יבנה בית המקדש, ולכאורה מציגו גם בזה פלוגתא שהתוס' יו"ט פרק ה' ממסכת מעשר שני משנה ב' הביא דברי הירושלמי שכתב זאת אומרת שבנין בית המקדש קודם למלכות בית דוד ואם כן לכאורה אין זה כללא שיהיה בנין בית המקדש על ידי מלך המשיח וכבר הבאתי שהרמב"ם אינו מכריע בשום פלוגתא שיש בענינים האלו, והיות שהאפיקורסים תלו עצמה גם בזה, דכיון שיוכל להיות בנין בית המקדש קודם למלכות בית דוד יוכל להיות גם כן מלוכה קודם למלכות בית דוד, לכן ראיתי לבאר קצת פרט זה.

הנה היפה תואר בבראשית רבה פרק כ"ו הביא מהר"ן חסדאי מה שמבואר בש"ס יומא דף ה' גבי כיצד מלבישן לעתיד לבוא, שמתמה שכשיבנה בית המקדש משה ואהרן יהיו עמהם, מבואר בזה שאי אפשר שיהיה בית המקדש טרם שיחיו משה ואהרן לימות המשיח יעיי"ש שהאריך לישב הענין. וכל כך כמה מפרשים. וזה סתירה נגד מה שכתב התוס' יו"ט בשם הירושלמי, ונראה שדעתם ז"ל שהגם שאפשר לדחוק שדין זה של אותה ההלבשה אינו אלא באהרן ובניו לכן כתבו בהחלט שיהיה אז, אבל כפי הנראה לא ניחא להו לפרש כך כי כל אותן ההלכות שכתבה התורה הקדושה באהרן ובניו מסתמא הם גם בשאר כהנים גדולים, גם אם אין השאלה אלא על אהרן ובניו לא זולת דקארי ליה מאי קארי ליה לשאול בזה על לעתיד לבוא בעת שיהיו ויאמרו כדת מה לעשות. ומבואר בתוספות פסחים דף קי"ד ע"ב ד"ה אחד, דאין חשש טעות כשיבנה בית המקדש דכשיבנה אז משה ואהרן יהיו עמנו, ובתוספות לא דברו כלל מהלבשת אהרן ובניו אלא מעשיית פסח והחליטו שאי אפשר בלי משה ואהרן, ומדברי התוספות האלו היא סתירה גם כן לאותן שחשבו להקריב פסח בזמן הזה טרם ביאת המשיח ובנין בית המקדש, וכבר האריכו בזה כמה פוסקים שאי אפשר, ולא עת להאריך פה.