ויואל משה/מאמר ישוב ארץ ישראל/סימן קלד

מתוך אוצר מהרי''ט
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

קלד

עתה באתי להעיר אוזן שומעת לדברי אמת ולב נשבר ונדכה בדאבון נפש על חורבן התורה והאמונה אשר הגיע אלינו בעו"ה בדור האחרון עיקבא דמשיחא עד דיוטא התחתונה אשר לא היתה כזאת מיום שנברא העולם ולא כימים הראשונים הימים האלה וכל פרטי ההלכות שסדרתי בעזהי"ת בענין ישוב א"י לקחתי מגמ' ופוסקים ראשונים ואחרונים אשר כל דברהים היה טרם התפשטות נגע הציונית הטמאה ומטמאה בהצלחת מעשה שטן כ"כ במלכות המינות בא"י שבשום אופן אין לדמות זמנינו זה בא"י תחת מלכות המינות בנסיונות קשים ומרים כ"כ לדורות הקודמים שהיתה ארץ ישראל מלאה קדושה וטהרה אשר מהם דברו כל הפוסקים שהבאתי ולא עלה על לב מעולם למצב כזה שהגיע אלינו בעו"ה בא"י. ואפשר דבכה"ג כו"ע מודי לדברי הר"ח כאשר יראה הרואה בדברי החולקים על ר"ח שאמרו מילתא בטעמא שבל"ס אישתני טעמייהו במצב גרוע כזה שבזמנינו ר"ל כאשר כתב גם היעב"ץ שהתה"ד כתב כן לפי זמנו ודורו שהיה כן, וכעין זה הוא גם בירושלמי פ' היה קורא. ועכ"פ יש חילוק בזה בין מצב הזמן והדור, וכבר הבאתי מהחרדים והשל"ה שכתבו מעשה רב שגרשו החכמים מא"י איש א' בשביל עבירה אחת שהיה עובר וא"כ חזינן שהיה אז הכח ביד החכמים שלא להניח שום בעל עבירה בא"י. ולעת כזאת בוודאי יפה דברו ובזמנם דברו להתאמץ כ"כ לישב בא"י, ומובן בזה דבריהם הקדושים הנאמרים באמת.

אבל אין להביא ראיה מדבריהם על זמן שבעו"ה מלאה הארץ בכל העבירות כחמורות ר"ל בתכלית עם ע"ז ומינות וכפירה ר"ל וגרוע הרבה יותר מזמנו של התה"ד וכו"ע מודי לדברי התה"ד ואין חולק עליו. ואצ"ל כשיש שמה מלכות המינות המתכוונת להעביר על הד"ת והעבירו על הד"ת בזדון ובשאט נפש מאות אלפים מילדי ישראל. וכבר הארכתי במאמר ג' שבועות במה שאמרו בגמ' מושל מקשים וגו' כל משרתיו רשעים וכתב הרמ"ע מפאנו ע"ז הטעם בשביל שהכל נגררין אחר המלוכה כטוב כחוטא שאף הטובים נעשים רשעים. ובפרט בזמן שדוחק הפרנסה מביא אותם להיות פקידים ומשרתים למלכות המינות. וכבר העתקתי לעיל בסי' ל"ו לשון הזוה"ק פ' ויקהל ד' קצ"ח ע"א שמפורש יוצא בדבריו שלא בחר ה' בירושלים שישבו ישראל שמה אלא כשיש שם מנהיגים טובים שעל ידם מתנהגים העם בדרך הטוב אבל לא כשיש שם מנהיגים לא טובים. ומי יוכל לחלוק על המבואר בפי' בזוה"ק, בפרט שגם בדברי הפוסקים הדברים מפורשים כעין זה כמו שהבאתי.