על הגאולה ועל התמורה/פו
~פו~
וכבר הזהירו על זה רבותינו הצדיקים והקדושים מדורות שלפנינו, שראו ברוח קדשם מה שיארע לנו מהנסיונות בעיקבתא דמשיחא. ושמעתי מפי תלמיד חכם מפורסם ואיש מהימן, ששמע כמה פעמים מאביו, ששמע מחותנו אשר היה רגיל אצל הרב הקדוש מרוזשין זי"ע יותר מעשרים שנה, ושמע מפה קדשו דיבורים אלו, תדעו, דכמו שירד האש מן השמים לאליהו בהר הכרמל, ולא ירד לנביאי הבעל, בעיקבתא דמשיחא יהיה ההיפך, שירד אש מן השמים לנביאי הבעל, ויהיו הנסיונות גדולים ועצומים קשים ומרים, ואני עומד ומזהיר לכם על זה, למען תדעו להיות זהירים בדבר. וכעין זה מקובל מהרה"ק מראפשיץ זי"ע ועוד צדיקים וקדושים, שהגידו מראש גודל הנסיונות שיעמדו לנגדינו, והזהירו על זה.
וראיתי להעתיק פה מה שכתוב בשיחות הר"ן (סי' ל"ה) הבאתיו כבר בספרי ויואל משה (מאמר ישוב ארץ ישראל, סי' ק"נ), אלא שהזמן גרמא, ולגודל הנחיצות והתגברות הנוראה שאירע בימינו, ראיתי לנכון וצורך השעה לשנות פרק זה ולחזור על דבריו הקדושים. וזה לשונו, הולך ונמשך אפיקורסות גדול בעוה"ר בעולם, אשרי מי שיחזק עצמו באמונה בעתים הללו. ואמר הוא ז"ל שיודע שלא יועיל כל זה מה שהוא מספר ומגיד מראש איך שיהיה, ואף על פי כן יהיה מתגברת האפיקורסות ובלבול המוחות, כי הלא גם דניאל וכיוצא בו הודיעו בנבואה שקודם שיבוא משיח יתבררו ויתלבנו ויצרפו רבים, והרשיעו רשעים והמשכילים יבינו (דניאל י"ב, י'), ואם כן מאחר שהודיע מקודם שזה יהיה הנסיון קודם ביאת המשיח וכו', היה ראוי שכל אחד ישכיל ויחוס על עצמו לישאר קיים חזק באמונתו, ולא יהיה עוד שום נסיון וצירוף כלל, מאחר שכבר הודיע זאת מקודם, ובאמת אף על פי כן יהיה נסיון גדול, ורבים ירשיעו. ואני מודיע זאת בשביל אותן המעט הכשרים שיחזקו עצמן באמונתם, ובודאי יהיה להם מלחמות גדולות בדעתם, אבל יהיה להם למשיב נפש והתחזקות והתאמצות יותר כשיראו שכבר דיברו מזה מקודם. וכתב עוד שם (סי' ר"כ) שיהיה אפיקורסות גדול בעולם, כי מלמעלה יבוא אפיקורסות בעולם בשביל נסיון. והיה מתאנח מאד על זה, ואמר, אוי, איך יוכלו לעמוד אנשים מועטים נגד כל העולם, עכת"ד ז"ל.
ומובן מאליו שאין זה מהקב"ה, כי מאתו יתברך לא תצא הרעות, אלא על ידי הס"מ שנותנין לו כח זה מן השמים.
וכל זה ראו הצדיקים הקדושים ברוח קדשם, ובעוה"ר נתקיים בנו בדורנו השפל כל דבריהם במילואם, ולא נעדר מהם כלום, ואין זה דבר חדש ומעשה מפליאה, וכבר הוגד לנו מראש שכל זה יארע לנו, וצריך לכל איש יהודי המאמין והבוחר בתורה ובמשה עבדו ובנביאי האמת וצדק, שיתחזק ויתאמץ בדבריהם הקדושים, ולא יתפעל ולא יתרגש מנסי הרשעים והצלחתם. וכבר אמרתי והזהרתי לפני עשר שנים (נדפס בחידושי תורה, שבועות תשי"ז) שמתיירא אני פן יהיה נעשים להם עוד על ידי הס"מ, נסים גדולים ונגלים אפילו כהעמדת חמה, ואקוה שלא יבוא לידי כך ולא ינסה ה' את ישראל בנסיונות קשים כל כך, אבל צריך להיות מוכן אף לזה, כי גם זה אפשר להיות על ידי כח הסטרא אחרא, כאמרם ז"ל בגמרא דעבודה זרה הנ"ל (סי' י"ד) דהבא לטמא פותחין לו, ונותנין לו כח מן השמים להס"מ להראות נסים כדי לנסות את ישראל.
וצריך לדעת בידיעה ברורה כי נסי הרשעים הם מהסטרא אחרא והס"מ, ויבואו על צד הנסיון דוקא. וכאשר תקדים לנו ידיעה זו בבירור, ונהיה מוכנים אליה, לא נתפעל ולא נתרגש מכל הנסים שלהם באיזו צורה שהיא. ומחסדי הבורא יתברך שלא נתנסינו בנסיונות קשים כל כך, ולא היו עדיין נסים נגלים, וכל פרסומיהם וסיפורי נסיהם אינם אלא מראות ודמיונות כוזבות וסמיות עינים, והסתפק השטן במה שהדתיים גרורי הציונים קראוהו וכינוהו בשם נסים, ודי בזה לסמות עינים לדור חלש ושפל כדורינו.
ועדיין אני מפחד ועומד, כי מי יודע מה יולד יום, ואקוה שלא יבוא לידי כך, ולא ינסו אותנו מן השמים בנסיונות קשים ועצומים כל כך, כי הדור חלש ושפל בעוה"ר, ואין בנו כח לעמוד נגדם. אבל האדם לא יוכל לדעת איזה נסיונות יבואו עוד עלינו בעיקבתא דמשיחא, וסתום וחתום הדברים, ואי אפשר ואין בנו כח להתריע על כל צרה שלא תבוא, ולצאת במגילת ספר כתוב על כל נסיון ונסיון, לדפוק על לבות האנשים שלא יתעו אחר מתי שוא ומדוחים.
ואפשר שנמצאו פרטים גם בנסיונות של עכשיו שלא העלינו על הכתב, ותלאה הקולמוס מלבאר הכל. גם ישנם מהדברים שהבאנו שנמצאו עליהם כמה הסברים ובירורים רבים, ונמנענו מלכותבם כולם כי אי אפשר להעלות הכל על הכתב, ויותר ממה שכתבנו נשאר בקולמוס, אבל די בזה אזהרה למבין, ומשכיל על דבר ה' ימצא מבוקשו.
ובדרך כלל ידע האדם שלא להתרגש ולא להתפעל משום נסים ואותות ומופתים ומהצלחת הרשעים ודומיהם, כי כל זה הם נסיונות מהס"מ, וכלל זה יהיה שמור בידך, וקבעם על לוח לבך לעולמים, ותטע אמונת אומן בלב בניך ובנותיך למען ידעו דור האחרון ממציאות הנסיונות המוכנים על דורינו השפל. והשי"ת יאמר לצרותינו די, ויאיר עינינו מחשכות הנורא הזה, ויחיש גאולתינו ופדות נפשינו, ובמהרה ישמע קול מבשר משמיע ישועה, בב"א.