ויואל משה/מאמר שלש שבועות/סימן קנט

מתוך אוצר מהרי''ט
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

קנט

ובדורנו זה עיקבא דמשיחא אשר נתקיים במלוא מובן המלה מה שאמרו חז"ל (סוטה מו:, סנהדרין צז.) יראי חטא ימאסו וסר מרע משתולל על הבריות, מלבד שזה בעצמו הוא נסיון להיות נמאס ומשתולל על הבריות ומשחד עינים להשוות עצמו עם המציאות חוץ לזה המה ממציאים נגיעות שונות לכל אחד ואחד לפום דרגא דיליה בפרט המנהיגים הצריכים לעזר העם, אף הכשרים שכוונתם לדבר מצוה להרביץ תורה ויראה בישראל. ועיין בזרע קודש שכתב על הכתוב (דברים ט"ז, י"ט) לא תקח שוחד כי היצר הרע אם רוצה למנוע אחד ממצוה גדולה ועיקרית משחד עיניו במצוה אחרת כדי למונעו ממצוה היותר גדולה, ואמרו ז"ל (ילקוט שמעוני רמז תתקמ"ז) אשר לא ישא פנים ולא יקח שוחד (דברים י', י"ז), זה שוחד של מצוה שאצל הקדוש ברוך הוא לא שייך כלל לומר שוחד אחר אלא שוחד של מצוה.

ובפרשת יתרו בקרא (שמות י"ח, כ"א) דואתה תחזה וגו' אנשי חיל יראי אלקים וגו' פירש רש"י ז"ל אנשי חיל עשירים שאינם צריכים להחניף ולהכיר פנים, והנה בלאו הכי אמר שם שצריכין להיות יראי אלקים אנשי אמת שונאי בצע ואלה הנבחרים מכל העם מדור דיעה בכל אותן המדות, הכי יש מקום לחושדם שיחניפו ויכירו פנים להטות האמת. ועל כרחך צריך לומר כנזכר לעיל שאף באלו שיש להם כל אותן המדות, מכל מקום כיון שצריכין להחניף נעשים משוחדים ומעור עיניהם ומסלף דברי צדיקים, ולכן חשב בראשונה מדה זו שלא יצטרכו להחניף.

ואם כן המנהיגים שצריכים להחניף עבור דבר מצוה בשביל הרבצת תורה ויראה זהו שוחד יותר עצום ממי שצריך להחניף רק בשביל עצמו, ויותר יש מקום לטעות בזה שחושב שמתכוין למצוה. ובעונותינו הרבים עכשיו הכל הוא ביד הרשעים, הממון והכבוד, והכל צריכין להם אשר בעונותינו הרבים נופלים על ידי זה לבורות נשברים רחמנא ליצלן, והכל נגררים אחר דעת הצבור והמפלגות שתעו מן הדרך עד הקצה.

ואמרו חכמינו ז"ל (ביצה לב:) המצפה לשולחן אחרים עולם חשך בעדו, ולמדו זה מקרא דכתיב (איוב ט"ו, כ"ג) יום חשך, ואינו מובן הלא הרבה צרות יותר גדולות יש בעולם שלא נאמר עליהם אותו המאמר עולם חשך בעדו, ולמה אמרו כן דוקא בזה. אבל הפירוש הוא שהמצפה לשולחן אחרים נעשה משוחד מכל אותן שמצפה להם ואמר הכתוב (דברים ט"ז, י"ט) השוחד יעור עיני חכמים שלא לראות האמת וכמו שהבאתי מגמרא (כתובות ק"ה ע"א וע"ב) שמסמא את העינים, וזה הוי עולם חשך בעדו שאינו רואה מה שלפניו את הדרך האמיתי שאינו כדעת העולם התועים מני דרך.