ויואל משה/מאמר שלש שבועות/סימן קנד

מתוך אוצר מהרי''ט
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

קנד

ובגמרא סנהדרין דף כ"ו ע"א שבנא הוי דריש בתליסר רבוותא, חזקיה הוה דריש בחד סרי רבוותא, כי אתא סנחריב וצר עלה דירושלים כתב שבנא פתקא שדא בגירא שבנא וסייעתו השלימו חזקיה וסייעתו לא השלימו, הוה קא מיסתפי חזקיה אמר דילמא ח"ו נטיה דעתיה דקודשא בריך הוא בתר רובא כיון דרובא מימסרי אינהו נמי מימסרי, בא נביא ואמר לו לא תאמרון קשר לכל אשר יאמר העם הזה קשר, כלומר קשר רשעים הוא וקשר רשעים אינו מן המנין. וצריך להבין לכאורה מה שאמר דילמא ח"ו נטיה דעתו דקודשא בריך הוא כיון דידע חזקיה דהאמת כדבריו האיך שייך ח"ו נטית הדעת אצל הקדוש ברוך הוא מה שהוא היפך האמת, וממה נפשך אם דעת הקדוש ברוך הוא הוא כן בודאי שכן האמת, והאיך אמר על זה לשון ח"ו. ועל כרחך צריך לומר על דרך שאמרו בגמרא בבא מציעא דף נ"ט ע"ב בתנורו של עכנאי שאמרו מן השמים שהלכה כרבי אליעזר ואף על פי כן כיון שרוב החכמים לא הכריעו כן והתורה הקדושה אמרה אחרי רבים להטות (שמות כ"ג ב') אמר על זה הקדוש ברוך הוא נצחוני בני נצחוני, וכמו כן היה סובר חזקיה כיון ששבנא היה לו תלמידים יותר הוי רובא כדת של תורה שיאמר על זה הקב"ה נצחווני בני ולכן אמר דילמא ח"ו נטיה דעתו דקודשא בריך הוא בתר רובא ועל כרחך שהיה לו דין רוב על פי התורה הקדושה, וכן נראה מגמרא גיטין דף נ"ט ע"א מימות משה ועד רבי לא מצינו תורה וגדולה במקום אחד וכו' והא הוה חזקיה הוה שבנא, ופירש רש"י ז"ל חזקיה מלך יהודה גדול בתורה היה כדאמרינן בחלק (סנהדרין צ"ד ע"ב). שבנא גדול בתורה היה כדאמרינן בסנהדרין (כ"ו ע"א) שבנא הוה דריש בתליסר רבוותא וחזקיה בחד סרי, והרי שבשביל זה לא היה אפשר לומר על חזקיה שהיה לו תורה וגדולה במקום אחד בשביל שהיה שבנא גדול בתורה, שבגדולה ודאי היה חזקיה יותר שהרי היה מלך ושבנא היה ממונה על ביתו של חזקיה כמו שכתב רש"י בסנהדרין כ"ו (ע"א ד"ה שבנא) ועל כרחך שמה שאמרו בגיטין הא הוה שבנא הוא בשביל גדולתו בתורה כמו שהביא על זה דהוה דריש בתליסר רבוותא וחזקיה בחד סרי, ובודאי היה צדיק שהיה ממונה על ביתו של חזקיה ואמרו בגמרא חולין (ד' ע"ב) מושל מקשיב (משלי כ"ט י"ב) על דבר אמת כל משרתיו צדיקים, וכעין זה הוא לשון רש"י ז"ל בישעיה ח' י"ב על הכתוב לא תאמרון קשר וגו' וזה לשונו: אתם סייעתו של חזקיה אף על פי שהם מועטים מסיעת שבנא לא תאמרו אחרי רבים להטות וכו', לפי שהוא קשר רשעים ואינו מן המנין.