ויואל משה/מאמר ישוב ארץ ישראל/סימן קמה

מתוך אוצר מהרי''ט
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

קמה

וכבר כתבתי בזה כידוע שכל דברי חכמים שהאריכו בדבריהם הקדושים לזרז את בני ישראל ולהלהיב את הלבבות, לא דברה תורה אלא כנגד יצר הרע, שרצו לחזק הלבבות למען יוכלו עמוד להתגבר נגד יצרא בישא השולטת בעולם. ולכן דברו בכל הדורות נגד אותו יצר הרע השולט אז בדורם. ובדורות הקודמים טרם שהתחדש הס"מ בטומאת הציונות רחמנא ליצלן, לא היה שום יצר הרע ליסע לארץ ישראל. אלא אדרבא, היה אז דרכו של היצר הרע למנוע אף היחידים שצריכים ליסע לארץ ישראל להכביד עליהם במניעות קשות. כמו שכתב החרדים (מצות לא תעשה התלויים בארץ ישראל, פרק ב'), וזה לשונו שם באמצע דבריו, וזהו טעם סמיכת פרשת עמלק וביאת ארץ ישראל בפרשת כי תבא וכו' וכי היכא דבביאה ראשונה בא עמלק הנ', בקיבוץ גליות כשרוצים לבוא לארץ ישראל עמלק מזדמן להם בדרך. וכאשר עינינו רואות היום תמיד ירא ה' וישפוט, עכ"ל. הנה מה שכתב בימיו שעינינו רואות שעמלק מזדמן להרוצים לבוא לארץ ישראל, הנה בימיו כבר היו האומות מעורבבים ולא נודע מי המה זרע עמלק. אלא שהערב רב שבישראל מבואר בזוהר הק' (בראשית כה.) שיש בהם עמלקים, וכמ"ש בזה יען שנשמתם הוא מזרע עמלק. ולכן אמר שעמלק מזדמן להם המה רשעי הדור שליחי הס"מ ר"ל. והיה אז זה דרכו של היצר הרע למנוע הכל מארץ ישראל, ולכן ראו הצדיקים הלוחמים עם היצר הרע לדבר היפך דבריו, להלהיב הלבבות לארץ ישראל, ואף על פי כן היו זהירים להביא קצת גם מה שצריך לדורינו, כאשר העתקתי דבריהם למעלה. אבל עיקר דבריהם היה אז נגד היצר הרע ששלט בדורם.

אבל עכשיו בעונותינו הרבים נהפוך הוא, כי העמלקים התיישבו בארץ ישראל, וחץ שחוט לשונם לסמות עיני כל ישראל להיות נגררים אחריהם בכח מצות ישוב ארץ ישראל, והבערה ללהב יצאה בהתגברות היצר הרע ליסע לארץ ישראל ליפול ברשתם, ואין ספק שאילו היו הצדיקים הקודמים בזמנינו, היו מדברים באופן אחר ממה שדברו בדורם. וכמו שהבאתי על זה מאמר הש"ס (ב"מ לג.), שהקשה סתירה בשני מימרות בענין לימוד משנה וגמרא, והתירוץ הוא שמחמת שינוי הדור הוצרכו לדבר בלשון אחר. ולפי מצב דורינו מובן עוד סמיכת פרשת עמלק וביאת ארץ ישראל, דליכא מידי דלא רמיזא באורייתא עד סוף כל הדורות. ורמז לנו שעוד יהיה זמן אשר עמלק ישתמש בביאת ארץ ישראל. וגם כי באמת אחר החבלי המשיח הנוראות שסבלו ישראל עכשיו בעונותינו הרבים, הגיע עת דודים והיינו זוכים לביאת משיח, והיינו עולים עם כל ישראל ביחד בשמחה לארצינו. אבל בעונותינו הרבים עמלק הזדמן לחטוף מלכות המינות רחמנא ליצלן, ודין גרמא התעכבות הגאולה עד ישקיף ה' וירא בעניינו ולחצינו. ואם כן ביאתם לארץ ישראל היא המעכבת את ביאתם של כל ישראל לארץ ישראל עם מלך המשיח. וזה סמיכת הפרשיות של עמלק לביאת הארץ. והשי"ת ירחם ויצילינו חיש מהר מסטרא בישא של הס"מ וחיילותיו.

ובמדרש (תו"כ פרשת שמיני פ"א) על הכתוב (ויקרא ט, ו) זה הדבר אשר צוה ה' תעשו, אמרו אותו יצר הרע תעבירו מלבבכם. ונתקשו כולם על הלשון אותו יצר הרע כמראה עליו באצבע ולא סגי ליה למימר סתם יצר הרע תעבירו מלבבכם, אבל האמת הוא שצריך לראות בכל דור ודור איזה יצר הרע השולט אז, ודייקא אותו היצר הרע צריך להעביר מן הלבבות. כי זה עיקר צורך ההתגברות נגד היצר הרע המתגבר ומתחדש בעתו ובזמנו. והרחמן הוא ית"ש יצילנו על דבר כבוד שמו ית'.