על הגאולה ועל התמורה/כג
כג
וראיתי לנכון להעתיק מה שכתוב בספה"ק מאור ושמש פרשת ראה (ד"ה כי יקום) על הפסוק (דברים י"ג, ב'-ד') כי יקום בקרבך נביא וגו' ונתן אליך אות או מופת וגו' לאמר נלכה אחרי אלהים אחרים ונעבדם, לא תשמע אל דברי הנביא ההוא וגו' כי מנסה ה' אלקיכם אתכם וגו', יש לדקדק, מהו לאמר דקאמר, והוה ליה למימר נלכה אחרי אלהים אחרים, כי פשטות משמעות הכתוב שיצוה הנביא לעבוד עבודה זרה, ולא לאמר לאחרים, ומהו לאמר. תו יש להבין מה שכתוב לא תשמע וגו' כי מנסה ה' אלקיכם אתכם, צריך ביאור מה זה נסיון הוא כשאומר בפירוש לעבוד עבודה זרה, הא בעבודה זרה הדין הוא יהרג ואל יעבור (סנהדרין עד.), ומהיכא תיתי היה הוה אמינא בעולם לטעות אחריו ולשמוע בקולו שיהיה קרוי נסיון וכו'.
ותוכן תירוצו, דלא מיירי הכתוב כאן בנביא המסית לעבוד עבודה זרה, אלא בנביא שמעשיו נסתרים, ואינו מסית לעבור אפילו על מצוה קלה, אדרבה, הוא גם כן מוכיח על עבדות השי"ת, ועושה אותות ומופתים, על זה מזהיר הכתוב לא תשמע אל דברי הנביא ההוא וגו', וכמו שכתב הרמב"ם (הלכות יסודי התורה פ"ז ה"ז) ולא כל העושה אות ומופת מאמינים לו שהוא נביא, אלא אדם שהיינו יודעין בו מתחלתו שהוא ראוי לנבואה, בחכמתו ובמעשיו, שנתעלה בהם על כל בני גילו, והיה מהלך בדרכי הנבואה בקדושתה ופרישותה, ואחר כך בא ועשה אות ומופת ואמר שהא-ל שלחו, מצוה לשמוע ממנו, שנאמר (דברים י"ח, ט"ו) אליו תשמעון עכ"ל, ומעתה, אין ראוי להשגיח ולהאמין באות ובמופת, אלא אם כן העושה אותם מוחזק ונודע בהנהגותיו ובצדקתו ובקדושתו. ואם תאמר, מה איכפת לן מה שעושה אותות ומופתים, הרי אינו אומר לעבור ח"ו על מצות ה', אדרבה, הוא מוכיח את אנשים המתקרבים אליו לעבדות השי"ת. אבל באמת תדע שלא טוב לדבק ולהתחבר עמו, שסוף כל סוף שקר אין לו רגלים, ויבוא מכשולות גדולות על ידו, ויבואו לסוף חלילה לעבוד עבודה זרה.
וזהו שאמר הכתוב כי יקום בקרבך נביא וגו' ונתן אליך אות או מופת, ובא האות והמופת, פירוש, שיהיה בכוחו להראות אותות ומופתים, לאמר נלכה ונעבדה אלהים אחרים, תדע שסוף כוונתו הוא לעבוד אלהים אחרים, ואף על פי שאין אומר בפירוש, ואדרבה אומר ומזהיר על ההיפך, אבל צונו הכתוב להזהר ולברוח מהעושה אותות ומופתים אם אין אנו מוחזקים בצדקתו ובקדושתו, וח"ו להאמין באותות ומופתים ההם, כי כוונת עשייתן להדיחך מאחרי ה', ולבסוף להסיתך לעבוד עבודה זרה, וזהו שאמר לאמר נלכה ונעבדה אלהים אחרים, שמשמעותו אף על פי שאין אומר ואין דברים, אבל אמירה זו מסותרת במעשיו, ויהיה נאמר ונשמע כן ממוצא דבר לבסוף נלכה ונעבדה וגו'. וזהו שנאמר לא תשמע אל דברי הנביא ההוא כי מנסה ה' אלקיכם אתכם, שזה ודאי הוא נסיון, מאחר שהנביא ההוא צווח ומזהיר על עבודת השי"ת.
וקאמר הכתוב, ואם תאמר האיך הוא תקנה להנצל ממנו, על זה אמר (שם י"ג, ה') אחרי ה' אלקיכם תלכו, כמאמרם ז"ל (ספרי שם פיסקא מ"ט) הדבק בתלמידי חכמים [בחכמים] ובתלמידיהם, ואת מצותיו תשמרו וגו' ובו תדבקון, הדבק בדרכיו (רש"י כאן), וכשתחזיק את עצמך בעבודת השי"ת באמת, אז והנביא ההוא יומת (שם, ו') פירוש, שיבוטל ויפול ממדרגותיו ולא יהיה יכול להראות אותות ומופתים, ע"כ תוכן דבריו ז"ל.