ויואל משה/מאמר ישוב ארץ ישראל/סימן קנח

מתוך אוצר מהרי''ט
גרסה מ־12:51, 28 ביוני 2024 מאת Be69455 (שיחה | תרומות) (יצירת דף עם התוכן "קנח והנה זה ודאי שמוטל עלינו לחזק את היראים וחרדים, הדרים בארץ ישראל בצרה ובצוקה רחמנא ליצלן, ועוסקים שמה בתורה ומצות בנסיונות קשות, וצריכים חיזוק רב בפרנסה ודירה ובחינוך הבנים והבנות, ובמה שנותנים להם חיזוק, הוי על כל פנים הצלה פורתא שלא יטמנו ברשת המינ...")
(הבדל) → הגרסה הקודמת | הגרסה האחרונה (הבדל) | הגרסה הבאה ← (הבדל)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

קנח

והנה זה ודאי שמוטל עלינו לחזק את היראים וחרדים, הדרים בארץ ישראל בצרה ובצוקה רחמנא ליצלן, ועוסקים שמה בתורה ומצות בנסיונות קשות, וצריכים חיזוק רב בפרנסה ודירה ובחינוך הבנים והבנות, ובמה שנותנים להם חיזוק, הוי על כל פנים הצלה פורתא שלא יטמנו ברשת המינים, מלבד זכות הצדקה הגדולה שיש בזה, אף כי הלא מצער הוא, כי זעירין המה אותן שלא כרעו לבעל וצריכין לעמוד על נפשותם בכל מקומות מושבותם, עם כל זה מוטל עלינו להתאמץ לשלוח להם כל מה דאפשר איש כמתנת ידו, ובזה ודאי אנחנו מקיימין מצות ישוב ארץ ישראל ששולחין המעות אך עבור תורה ומצות שמה, ולהמחוזקין ועומדין לילך בדרך התורה והאמת. והנותנים מעות להאפיקורסים, שבזה מנהלים את כח האפיקרוסות שלהם, הן המה המחריבים את ישוב ארץ ישראל ומטמאים את הארץ ואת כל העולם כולו במינות ואפיקורסות רחמנא ליצלן. וזה מעשה הס"מ רחמנא ליצלן, שכמעט כל שפעת המעות המרובה שבעולם הולך לסטרא אחרא ולמינות ואפיקורסות רחמנא ליצלן, וגרוע מקללת ירמיה הנביא (יח, כג) שאמר הכשילם בעניים שאינם מהוגנים (יעוי' ב"ק טז:), ולא אמר למחטיאי הרבים המהפכים כל העולם כולו למינות. אבל עון הדור בעונותינו הרבים גרם ככה יותר מבימי ירמיה הנביא. וכבר הבאתי דברי חז"ל (...) שגדול עונש המחזיק את העוברי עבירה מעונש העוברי עבירה בעצמם ומדה טובה מרובה ממדת פורעניות, שהשולחים מעותיהם לתורה ומצות בארץ ישראל ונותנים שם חיזוק ליראים וחרדים, שכרם עד אין קץ. והוא ברחמיו יתברך שמו ישמחנו כימות עניתנו ומאשפות דלותינו יקימנו וירוממנו לראות בשמחת ציון וירושלים במהרה בימינו אמן.

כל המעיין בצדק בפסקי דינים שסדרתי בהלכה זו, יראה כי לא חדשתי דבר מדעתי במה שנוגע לדינא, כי אם מה שלקטתי בעזר החונן לאדם דעת מש"ס ופוסקים דברים ברורים אחר הביאור, בשים לב להבין אמיתיות דבריהם ז"ל. וכבר כתבתי שאינני מתחשב כלל עם החצים ובליסטראות שיורו המורים הדתיים הנגררים אחרי הציונים לסמות עיני העולם בדברי שוא והבל. ואקוה להשית שמבקשי האמת יודו על האמת ויראו את אשר לפניהם, אף כי זעירין אינון והאמת נעדרת, אבל תנועה אחת של אמת חביבה בעיני השית יותר מהכל. והשית יעזרנו על דבר כבוד שמו יתברך ויתעלה, וישמח לבבנו הנשבר והנדכה, ויזכנו לעשות תשובה שלימה, לידבק בדרך האמת לאמיתו, ובגודל רחמיו וחסדיו יתברך שמו נזכה במהרה לומר שיר חדש על גאולתנו ופדות נפשנו, מגלות המר והנמהר בחשכות הנורא אשר לפנינו, ובנהורא נפישא יאר עינינו, במהרה בימינו אמן.

גמרתי הקונטרס הזה ערב שבת קודש לסדר זכרון לבני ישראל התשכ לפק, פה ברוקלין יצו.