ויואל משה/מאמר ישוב ארץ ישראל/סימן קלב
קלב
ובעיקר החטא העצום של המרגלים שאמרו ארץ אוכלת יושביה היא הנה בתשובת המר"ם שבכלבו כתב על החוטא בא"י שנענש יותר מאם חטא בחו"ל וכו' ואינו דומה מורד במלכות בפלטין למורד חוץ לפלטין והיא ארץ אוכלת יושביה וכתב על זה בפאת השולחן הל' א' סי' א' בבית ישראל ס"ק ט"ו דמ"ש המהר"ם והיא ארץ אוכלת יושביה קשיא טובא דזה דברי המרגלים כותב אח"כ ונ"ל דשיטת המהר"ם ז"ל דודאי המרגלים לא דיברו כזב וכמ"ש בסוטה ל"ה וכו' וה"נ בגוף יסוד הנהגתו בא"י דודאי בפלטין של מלך השוכן שם וממרה עיני המלך במעשיו מסוכן בענשו וכו' רק דהמרגלים חשבו זה לרעה וגינוהו וכו' וכשהשיב המהר"ם ז"ל בתשובתו להזהיר הנוסעים לא"י הודיעו אמיתת הנהגתה יעיי"ש שהאריך. ובאמת כל דברי פאת השולחן הם מבוארים בקצרה בלשון השלה"ק פ' לך לך שהאריך שם להזהיר טובא את הדרים בא"י להיות שם תמיד אך בדרך הכנעה וגירות יותר מבשאר ארצות ולא להיות שם בדרך התיישבות באיתן מושבו וכתב אח"כ ע"ז וז"ל וסימנך ארץ אוכלת יושביה היא מכלה הרוצים לישב בה בשלום ובתוקף לאכול פירותיה ולהנות בה בלבד ואף שהמרגלים דברו זה הפסוק הם דברו לרעה והוציאו דברי קדושה לחולין חולין הוא להם עכ"ל יעיי"ש. ומבואר בזה שאך בשביל כך היה חטא המרגלים גדול כ"כ בעבור שאמרו אלה הדברים בכונה רעה והוציאו דברי קדושה לחולין. ובאמת דכיון שסבבו אז אלה הדברים נגד דור המדבר שאמר עליהם הקב"ה ע"י מרע"ה שיעלו ויצליחו בא"י א"כ אין האמת כדבריהם והוי הוצאת דבה של שקר וחמיר טפי, אבל לגבי המתנהגים בא"י שלא כשורה מבואר דעת המהר"ם והשלה"ק דהוי אלו הדיבורים של ארץ אוכלת יושביה דברי אמת וקדשוה והפחד נורא הוא שהרילא אמר זאת השל"ה הק' על מומרים גמורים כמו מחללי שבתות או עוברים שאר עבירות וכדומה ולא דבר אלא מאותן שלא קנו בנפשם מדה זו להיות בא"י אך בדרך הכנעה וגירות וזה מצוי אף במקיימי כל התורה כולה שעדיין חסר להם תיקון באחת מן המדות ובכה"ג על אותן שלא הגיעו לידי מדה זו אמר עליהם שהיא ארץ אוכלת יושביה ומי לא יירא ויפחד על שלימות תיקון נפשו במדות. ולדינא כבר כתבתי לפי קט שכלי שיטת הראשונים ז"ל וביאורם.