ויואל משה/מאמר ישוב ארץ ישראל/סימן קיט
קיט
ובזה מובן דברי השלה"ק שאף שכתב בכ"מ שהגלות בחוצה לארץ הוא הכרח מאתו ית"ש לטובת הקב"ה ולטובת ישראל ולצורך הגאולה כאשר העתקתי לעיל דבריו ואעפי"כ במקום אחר הפליג במצות ישוב ארץ ישראל בהשתוקקות מרובה ואין בזה סתירה דתרווייהו איתני' דאף שבוודאי הגלות הוא הכרח לטובת הקב"ה וישראל כמו שהאריך בזה השלה"ק, אבל כיון שצריך שיהיה ישראל גם בארץ ישראל הראוין לכך להתקדש שמה בקדושה יתירה היה צורך להלהיב הלבבות להודיע גדול ערכה וחשיבותה של ישיבת ארץ ישראל בקדושה ובטהרה כאשר כן הוא האמת והיה באותן הדורות התגברות היצה"ר טובא שלא יסע שום אדם לארץ ישראל כאשר יתבאר זה להלן, ע"כ היה אז צורך גדול להודיע כמה מעלתה של ארץ ישראל וציון דורש אין לה מכלל דבעי דרישה לדרשו ולבאר תפארתה שישתוקקו ישראל לתורה ומצות שבארץ ישראל והיה בזה חיזוק לאותן הצריכין להיות בארץ ישראל שיבואו לארץ ישראל בתשוקה וע"י הרצון האמיתי זוכין לסייעתא דשמיא לילך בדרך האמת. ולהלן יתבאר ענין זה יותר בארוכה.
וכבר הבאתי מ"ש השלה"ק בשער האותיות אות ק' בדינים הנוהגים בארץ ישראל וז"ל כל הנוסע לארץ הקדושה נוסע בשביל לקדש עצמו ולקיים המצות אשר שמה, והרי שאינו מדבר אלא מהנוסעים לש"ש אך בשביל הקדושה ואעפי"כ כשכתב שם לבניו דינים הנוהגים בארץ ישראל כתב הטעם ע"ז שאם תזכו כמוני לבוא לארץ הקדושה לדור תדעו מה לעשות ולא כתב להם סתם שיעשו כמו שעשה הוא ז"ל לבוא לארץ ישראל אלא בלשון ספק שאם יזכו לכך, דאף שהיו בניו ז"ל צדיקים וקדושים מ"מ לאו הכל זוכים לדור בארץ ישראל כי אותן הצריכין להיות בחוצה לארץ מקיימין בזה רצון הבורא ב"ה. וכן שם במקומו אחר שהאריך להלהיב הלבבות לארץ ישראל סיים דמי שאינו זוכה לקבוע דירתו באדמת קודש או שהוא אנוס יש לו תקנה מדוגמת אדמת קודש להיות לו מקום ד' אמות של הלכה התבודדות להתבודד עם אלוקיו יעיי"ש, ומדכתב שני גווני שאינו זוכה או שהוא אנוס מבואר דאף במי שאינו אנוס יש שאינו זוכה לכך ויש לו תקנה ע"י מקום התבודדות, וזה מיירי בצדיקים כי מי שאינו צדיק אינו ידוע מה הוא התבודדות עם אלקיו.
וגם החרדים הזהיר טובא באומרו כל איש יחרד בבואו אל ארץ ישראל להיות י"ש כפלי כפלים ממה שהיה בחוצה לארץ ואם באמת ביאתו בחרדה כ"כ להיות י"ש כפלי כפלים הנה עין ה' אל יריאיו להדריכו בדרך אשר ילך בה למקום שצריך להיות אבל זה פשוט שלא עלה על דעת שום אדם מעולם לכפור בגזירת הגלות שהכל יהיו בארץ ישראל קודם ביאת המשיח, שזה מינות וכפירה גמורה ר"ל נגד המבואר בכמה קראי ובדברי חכז"ל בכמה מקומות שאך מלך המשיח יביא את כל ישראל לארץ ישראל ואין שום התחלת קושיא במה שרואין בשלה"ק שמתלהב מאוד במצות ישוב ארץ ישראל ומעתיק כל דברי החרדים והתלהבות כל דבריו הקדושים בזה ובמקומות אחרים מאריך בגודל ההכרח והתועלת במה שישראל מפוזר ומפורד בחוצה לארץ בין העמים, כי הדברים ברורים כמ"ש וכל דבריהם אמת וצדק וברורים למבין.