ויואל משה/מאמר ישוב ארץ ישראל/סימן קז

מתוך אוצר מהרי''ט
גרסה מ־12:41, 28 ביוני 2024 מאת Be69455 (שיחה | תרומות) (יצירת דף עם התוכן "קז ומה שהביא עוד מקור ממה שאמר יעקב אבינו עליו השלום אין נכסי חוצה לארץ כדאי לו, הנה אין שום רמז ורמיזה שהוא בשביל ישוב ארץ ישראל אלא יעקב אבינו עליו השלום אמר זה על עצמו ובחינתו שאינו כדאי לו ומי יוכל לידע שורשו ובחינתו וטעמו ובא"א ע"ה מצינו שאה"כ ולאברם ה...")
(הבדל) → הגרסה הקודמת | הגרסה האחרונה (הבדל) | הגרסה הבאה ← (הבדל)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

קז

ומה שהביא עוד מקור ממה שאמר יעקב אבינו עליו השלום אין נכסי חוצה לארץ כדאי לו, הנה אין שום רמז ורמיזה שהוא בשביל ישוב ארץ ישראל אלא יעקב אבינו עליו השלום אמר זה על עצמו ובחינתו שאינו כדאי לו ומי יוכל לידע שורשו ובחינתו וטעמו ובא"א ע"ה מצינו שאה"כ ולאברם היטיב בעבורה והיה לו עושר גדול במצרים ולקח עמו הכל והביאו לארץ ישראל ולא מצינו בשום מקום לומר שאינו כדאי לו, גם הבטיח הקב"ה לא"א ע"ה ואחרי כן יצאו ברכוש גדול והיה בשביל זה מכת חשך וניסי ניסים נעשו שיגיעו לביזת מצרים וביזת הים שלא יאמר אותו צדיק וכו' ואלו לא היו חוטאים אח"כ היו באים לארץ ישראל תיכף כשעל פרסת רגליהם מן הים כמו שאמרו חכז"ל, וגם שבמדבר לא היו צריכים למאומה וע"כ היה כל הרכוש הזה כדי להביאו לארץ ישראל. ולדברי האבני נזר אין בזה זכות אלא פסידא שמפסידין המצוה הגדולה של ישוב ארץ ישראל ולא עביד קוב"ה ניסא למגנא, ואין זה הבטחה טובה לאותו צדיק אם היה טוב יותר שלא יביאו עמם כלום מחוצה לארץ אלא יהיה להם השפעה מארץ ישראל, וכיון שגם במצרים לא בא הרכוש אלא ע"י נסים, הלא נסים אפשר להיות גם בארץ ישראל.

והנה כל הגדולים שבדורות הקודמים עוד מהרבה מאות שנים צווחו ככרוכיא להחזיק עניי ארץ ישראל וכתבו כולם שגם המחזיקים מחוצה לארץ את העוסקים בתורה בארץ ישראל מקיימים בזה מצות ישוב ארץ ישראל שיש להם חלק בעסק התורה בארץ ישראל. ובס' מעשי אבות הנדפס בירושלים שנאספו שמה כל העדרים כמה מאמרים וכתבים שנכתבו ונחתמו בדבר לימוד הלשון הובא שם במדור השלישי אות ה' מכתב הנעשה באסיפה מן רבנים גאונים מפורסמים ונחתם עליו כו"כ גדולים וצדיקים ובאמצע הדברים שם כתוב לאמור וז"ל: העיר הקדושה היא תקות התבל לב הארץ מקודשת לשמים לכל אשר יקדיש ימיו לתורה ולתעודה וכה היה מתנהג מיום הוסדה דור אחר דור מאבותינו ורבותינו זיע"א ואחינו שבגולה הם מחזיקים בידי אחיהם יושבי הקודש להמציא להם מחייתם ופרנסתם ובזה כל ישראל יש להם חלק במצות ישוב הארץ, עכ"ל. והיה זה דבר ברור בכל הדורות שבמה ששולחים מעות לארץ ישראל שיעסקו שמה בתורה מקיימים כולם מות ישוב הארץ. וכן האריך בזה המהר"ם חאגיז בספרו שפת אמת והחיד"א בספרו יסוף אומץ סי' י"ט שזה דברים ברורים שהשולחים מעות להחזקת לומדי תורה בארץ ישראל מקיימים מצות ישוב ארץ ישראל כמו היושבים שמה. ולפי דברי האבני נזר אדרבא בזה מבטלים המצוה כי ע"י שיושבי הארץ מקבלים מעות מחוצה לארץ ואינם עוסקים שמה במלאכה או מסחר להרוויח, גם המה אינם מקיימים המצוה ח"ו. אבל אין לזה שום מקור, ומצות ישוב ארץ ישראל הוא לעסוק שם בתורה על טהרת הקודש, והמחזיקים מחוצה לארץ ביד העוסקים בתורה שמה ובפרט לתשב"ר אשרי חלקם שמקיימים עי"ז כולם מצות ישוב ארץ ישראל כמו יששכר וזבולון, וז"ב.