ויואל משה/מאמר ישוב ארץ ישראל/סימן קג
קג
ובעיקר הלכה של מצות ישוב ארץ ישראל אף בהך דינא דהכל מעלין שזה מבואר כמעט בכל הראשונים זולת הר"ח בתוס' ופסקו כן להלכה בשו"ע בלי שום חולק ואעפי"כ הביא שם בבאה"ט סי' ע"ה ס"ק י"ט דברי הכה"ג שמביא הרבה חולקים בדבר וסברי כר"ח וסיים כיון דאיכא פלוגתא דרבוותא מי יוכל לכפות מי שאינו רוצה לעלת וחייב ליתן לה כתבותה וק"ו בחיוב הדירה בארץ ישראל ובאיסור היציאה משם שהרא"ש והטוש"ע השמיטוהו לגמרי וגם בדברי הראשונים רבו המחלוקת והספיקות כאשר נתבאר מכל דברי השקו"ט שהבאתי, ויתבאר עוד בפרטיות בסוף הקונט', ומי יוכל לומר עפ"י הלכה שיש חיוב בדירת ארץ ישראל ואיסור ביציאה משם.
גם אפשר דבזמן ששכיחי פריצותא טובא ורובא דרובא נכשלין כו"ע מודי לדברי הר"ח שהרוב אינם יכולין ליזהר כאשר אכתוב בזה עוד. גם במה שהאריכו החרדים והשלה"ק בגודל המעלה והחשיבות של העובד השי"ת באה"ק זה ודאי אמת ויציב אבל אליה וקוץ בה כי התנו תנאי כפול שצריך כל איש בבואו לארץ ישראל להיות ירא שמים כפלי כפלים, ובעו"ה בדור השפל הזה עדיין לא טעמנו טעם י"ש, והאיך נוכל להגי לכפלי כפלים. וכבר הבאתי שכל אותן שהתלהבו כ"כ בחשיבת ישוב ארץ ישראל החרדים והשל"ה והיעב"ץ מפורש יוצא בדבריהם שלא אמרו זאת אלא להבאים לארץ ישראל להתקדש ולהיות זהיר ונזהר מביטול תורה ומכל עבירה קלה ושלא לרדוף שמה אחרי הבלי העולם ח"ו, שאם לאו אומר לו הקב"ה מדוע באת לטמא את ארצי כאשר העתקתי לעיל באריכות יותר.