ויואל משה/מאמר ישוב ארץ ישראל/סימן נד

מתוך אוצר מהרי''ט
גרסה מ־14:41, 21 ביוני 2024 מאת Be69455 (שיחה | תרומות) (יצירת דף עם התוכן "נד ומעתה מובן היטב מה שנתיירא יעקב מעשיו שכיון שע"י ישיבתו בארץ ישראל יש לו איזה מצות כנז"ל ח"ו עי"ז יהיה לו כח להחריב כמו כל אלו שזכרתי לעיל שהחריבו והשחיתו בכח איזה מצוה שעשו. ועכ"פ זה וודאי שישיבת רשעים בארץ ישראל היא נגד רצונו ית"ש ואין להם חלק ונחלה במצ...")
(הבדל) → הגרסה הקודמת | הגרסה האחרונה (הבדל) | הגרסה הבאה ← (הבדל)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

נד

ומעתה מובן היטב מה שנתיירא יעקב מעשיו שכיון שע"י ישיבתו בארץ ישראל יש לו איזה מצות כנז"ל ח"ו עי"ז יהיה לו כח להחריב כמו כל אלו שזכרתי לעיל שהחריבו והשחיתו בכח איזה מצוה שעשו. ועכ"פ זה וודאי שישיבת רשעים בארץ ישראל היא נגד רצונו ית"ש ואין להם חלק ונחלה במצות ישוב ארץ ישראל. והאפיקורסים הוציאו שם רע על ההפלאה שכותב שמי שדר בארץ ישראל אף אם ח"ו עובר על כל התורה כולה הוא יותר ממי שמקיים כהתו"כ בחוצה לארץ, וזה עלילות שוא ושקר כדרכם לתפוס באיזה לשון לתלות בו בוקי סרוקי, אלא שבהפלאה נתקשה במה שאמרו הדר בארץ ישראל דומה שיש לו אלוק שהלשון דומה משמע שבאמת אין לו אלא דומה כמי שיש לו, והדר אמר כל הדר בחוצה לארץ דומה כמי שאין לו משמע דבאמת יש לו וא"כ העלה חוצה לארץ יותר מארץ ישראל, ומתרץ די"ל דכל הדר בחוצה לארץ אפילו מקבל עליו עול תורה ומצות דבאמת יש לו אלוק אלא שנדמה לו יען שדר בחוצה לארץ שהוא כמו שאין לו אלוקי והדר בארץ ישראל נדמה לו שע"י מצוה זו בלבד יש לו אלוקי, כי אף שמקיים שם כהת"כ מ"מ נדמה לו שהסיבה למדה זו של דירת ארץ ישראל יען שלפי הדמיון כל המצות אינם מועילים לזה כמו שדומה לו בחוצה לארץ שהוא כמי שאין לו אלוקי אף אם מקיים כל המצות אבל כ"ז אינו אמת אלא דמיון בעלמא כמו שמבואר בהדיא בדבריו. גם לא מיירי כלל בעוברי עבירה ח"ו כי קיום התורה והמצות הוא מוכרח גם בלא"ה אלא הכל סובב מה שהוא גורם למדה זו להיות כמי שיש לו אלוקי כי כל מצוה ומצוה יש לה מעלה מיוחדת לשכר מיוחד, ואמרו חז"ל במד"ר פ' תצא פ' ו' סי' ב' הקב"ה לא גילה לבריות מהו מתן שכרן של כל מצוה ומצוה כדי שיעשו כל המצות בתום מנין שנאמר נעו מעגלותיה לא תדע, ובישיבת ארץ ישראל מחמת מעלת ארץ ישראל נדמה להם שהיא הגורמת להיות כמו שיש לו אלוקי אבל אין האמת כן כמו שכתב בהדיא שלשון דומה מורה על כך שאינו אלא דמיון ואינו אמת, ולמסקנת הש"ס הדר בי' לגמרי מלשון מימרא זו אלא מסיק דהכא קאמר כל הדר בחוצה לארץ כאילו עובד ע"ז, וכל הפירושים במימרא הקודמת אינן אלא הו"א ולא נשאר לפי המסקנא.ויש לדבר עוד בדברי הפלא"ה האלו אלא שאין כדאי להאריך בזה כי הדברים פשוטים וברורים לכל מי שיש לו מח בקדקדו. וכבר הבאתי מהרבה ראשונים ז"ל דברים ברורים ויתבאר עוד להלן באורך. ובספרו של מרן הקדוש משינאווא זלה"ה דברי יחזקאל נדפס שם מכתב שקלל בקללה נמרצת את האומרים מימרות שרוצים בהם לטעות את הבריות שיסעו לארץ ישראל וילכו בשרירות לבם, וזה וודאי אמת וברור לכל הדיעות שאין מצות ישוב ארץ ישראל אלא למקיימי התוה"ק ומצותיה.