ויואל משה/מאמר שלש שבועות/סימן קעב

מתוך אוצר מהרי''ט
גרסה מ־11:06, 21 ביוני 2024 מאת Be69455 (שיחה | תרומות) (יצירת דף עם התוכן "קעב גם הנה מבואר בגמרא (ב"ב מג.) ספר תורה אין דנין בדייני אותה העיר שכולם נוגעין בדבר, וכן האומר תנו מנה לעניי אותה העיר אין דנין בדייני אותם העיר ואין מביאין ראיה מאותה העיר, ופריך עניי שקלי דייני מפסלי, ומסיק דאפילו היכא דקיץ להו, מכל מקום ניחא להו כיון דר...")
(הבדל) → הגרסה הקודמת | הגרסה האחרונה (הבדל) | הגרסה הבאה ← (הבדל)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

קעב

גם הנה מבואר בגמרא (ב"ב מג.) ספר תורה אין דנין בדייני אותה העיר שכולם נוגעין בדבר, וכן האומר תנו מנה לעניי אותה העיר אין דנין בדייני אותם העיר ואין מביאין ראיה מאותה העיר, ופריך עניי שקלי דייני מפסלי, ומסיק דאפילו היכא דקיץ להו, מכל מקום ניחא להו כיון דרווח רווח. והרי דאף אותן שאין להם שום חלק מכל מקום כיון דניחא להו בריווח הבא לעיר הוי על ידי זה נוגעין ופסולין לדון.

ועל כן פסקו הטור ושולחן ערוך (חושן משפט סוף סימן ז') דבעיסקי המס אין דנין בדייני אותה העיר לפי שיש להם או לקרוביהם חלק בו, אלא בשיש מנהג בעיר שדייני העיר ידונו על המס הוי כמי שקבל עליו קרוב או פסול כמו שכתב הטור, וזה דוקא בעניני מסים לא בענין אחר כמו שהביא הפתחי תשובה (שם ס"ק כ"ט), ואם כן בעניני הממשלה והמפלגות שבתוך הממשלה שהפרנסות והרבה עניני כבוד וממון ושאר צרכים בין לעניים בין לעשירים תלויים בזה אין ספק שכל הדרים תחת אותם הממשלה כולם נוגעים בדבר להיות דעתם עם הממשלה ואין להם לדון בזה.

ועיין בחתם סופר (יו"ד סימן רל"ד) במה שהיה דין ודברים בין אנשי ירושלים ואנשי צפת בדבר איזה צדקה, וכתב שם שאין שום בית דין בארץ ישראל שאינו נוגע בדבר, ועל כן יפה עשו המפשרים באמסטרדאם שמסרו הדבר לבית דין שבארם צובה הסמוכה ואינם נוגעין בדבר כלל, יעיי"ש. ומכל שכן בעניני הממשלה שהרבה תועלות חומריות תלוים בה ואין לדון בזה אלא במדינות שמחוצה לה שאינם נוגעים כל כך.

הן אמת שהנגיעה עצומה בכל העולם מחמת שכל העם לוחצים בכל מיני לחץ זה הדחק על המנהיגים וראשי ישיבות והדיינים לעמוד בצד המדינה, וממש כולם נוגעים בדבר שהכל צריכים עזר ותועלת מן העם, ודא עקא שאי אפשר להוציא בדורינו דבר אמת בענין זה, אמנם בארץ ישראל הקרובים אל החלל והמה תחת ממשלתם וממשלת המפלגות בודאי נוגעים ביותר. הרחמן הוא יתברך שמו יצילנו מהם ומהמונם וידריכנו בדרך האמת.