ויואל משה/מאמר שלש שבועות/סימן קסה

מתוך אוצר מהרי''ט
גרסה מ־11:05, 21 ביוני 2024 מאת Be69455 (שיחה | תרומות) (יצירת דף עם התוכן "קסה אבל יותר תמיה לי מגמרא נדרים דף ל"ח ע"א דאמר רבי יוסי ב"ר חנינא לא ניתנה תורה אלא למשה ולזרעו וכו' מתיב רב חסדא ואותי צוה ה' וגו' למען תהיה לי השירה הזאת לעד, אלא פלפולא בעלמא, ופירשו רש"י והר"ן והתוספות והרא"ש כולם דהקושיא היא דאי אפשר לומר דהשירה הזאת קאי...")
(הבדל) → הגרסה הקודמת | הגרסה האחרונה (הבדל) | הגרסה הבאה ← (הבדל)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

קסה

אבל יותר תמיה לי מגמרא נדרים דף ל"ח ע"א דאמר רבי יוסי ב"ר חנינא לא ניתנה תורה אלא למשה ולזרעו וכו' מתיב רב חסדא ואותי צוה ה' וגו' למען תהיה לי השירה הזאת לעד, אלא פלפולא בעלמא, ופירשו רש"י והר"ן והתוספות והרא"ש כולם דהקושיא היא דאי אפשר לומר דהשירה הזאת קאי על השירה לבדה, דאם כן מאי סהדותא איכא ואי אפשר לומר שהוא לעד, ובשביל קושיא זו הוכרח לומר שאין כוונתו אלא על הפלפול, אם כן חזינן שהיא סברא מוחלטת בש"ס דכיון דכתב שם לעד על כרחך קאי על כל התורה כולה ולא על השירה לבדה. ואם כן גם בהך קרא דוענתה לפניו השירה הזאת לעד כי לא תשכח מפי זרעו על כרחך דקאי על כל התורה כיון שכתב שם שהוא לעד, ואי אפשר לומר דברייתא ורב פליגי על סברא זו דאם כן מאי מותיב רב חסדא על רבי יוסי ב"ר חנינא אם סובר כברייתא ורב, ועל כרחך שאין פלוגתא בזה, וקשה טובא על הברייתא ורב, מה יענו על לימודו של רבי שמעון בן יוחאי מקרא דלא תשכח שהיא הבטחה שלא יהיה שכחת התורה כיון דעל כרחך קאי על כל התורה כנזכר לעיל.