ויואל משה/מאמר שלש שבועות/סימן קסג
קסג
ואמרו חכמינו ז"ל בגמ' (שבת קלח:) אמר רב עתידה תורה שתשתכח מישראל שנאמר (דברים כ"ח, נ"ט) והפלא ה' את מכותך, הפלאה זו איני יודע מהו, כשהוא אומר (ישעיה כ"ט, י"ד) לכן הנני יוסיף להפליא את העם הזה הפלא ופלא, הוי אומר הפלאה זו תורה, ושוב הביא ברייתא עתידה תורה שתשתכח מישראל, שנאמר (עמוס ח', י"א י"ב) הנה ימים באים נאום ה' וגו' והשלחתי רעב בארץ לא רעב ללחם וגו' כי אם לשמוע את דבר ה' וגו' ישוטטו לבקש את דבר ה' ולא ימצאו, דבר ה' זו הלכה, דבר ה' זה הקץ, דבר ה' זו הנבואה וכו'.
ושוב הביא ברייתא רבי שמעון בן יוחאי אומר חס ושלום שתשתכח תורה מישראל שנאמר (דברים ל"א, כ"א) כי לא תשכח מפי זרעו, אלא מה אני מקיים ישוטטו לבקש את דבר ה' ולא ימצאו, שלא ימצאו הלכה ברורה [ומשנה ברורה] במקום אחד. ופירש רש"י ז"ל (שבת קלט. ד"ה הלכה) הלכה ברורה בטעמים שלא יהא בה מחלוקת.
וצריך להבין דלכאורה אלו השתי ברייתות פליגי בפירושא דקרא דישוטטו לבקש דבר ה' וגו', ורבי שמעון בן יוחאי טרח ליישב מקרא זה שאין ראיה משם על שכחת התורה, ורב חידש ללמוד שכחת התורה מקרא אחרינא דוהפלא ה' וגו' שלא נזכר באלו השתי ברייתות, וקשה לכאורה מקרא זה על רבי שמעון בן יוחאי. גם קשה טובא דלא משני הש"ס מידי על הברייתא ורב דסברי עתידה תורה שתשתכח מה יעשו בהך קרא דלא תשכח מפי זרעו שלמד רבי שמעון בן יוחאי כמו שדרך הש"ס להקשות בכמה מקומות ואידך, לתרץ דעת שני התנאים והאמוראים.