ויואל משה/מאמר שלש שבועות/סימן קסא
קסא
וכאשר נתבונן בלשון רש"י ז"ל הנזכר לעיל בשיר השירים על הכתוב אם לא תדעי לך היפה בנשים שכתב שחדל לך הרועה מלהנהיג אותך, ולא אמר שלא יהיה לך רועה, דמשמע שזה ברור שיהיה רועה בישראל, אלא שחדל מלהנהיג, ואינו מובן דממה נפשך, אם לא נוכל לחשוב שלא יהיה רועה למה נחשוב שחדל מלהנהיג. ונראה שכיוון להמצב הזה שהרועה נמשך אחר הדור אם כן חדל להיות מנהיג כי אדרבה הדור מנהיגין אותו והמה ממשיכין את רועי ישראל לדעתם הנכזבה ועל אותו הזמן אמר צאי לך בעקבי הצאן כפירש רש"י ז"ל התבונני בדרכי אבותיך הראשונים. וכבר אמרתי על הכתוב בפרשת שופטים (דברים י"ז ט') ובאת אל הכהנים הלוים ואל השופט אשר יהיה בימים ההם, ובספרי הובא ברש"י ז"ל שם אין לך אלא שופט שבימיך, וקשה הלשון בקרא שאמר אשר יהיה בימים שהוא יתיר נפיש וסגי ליה למימר אל השופט שבימים ההם, ובכל מקום דכתיב בקרא לשון יהיה דרשינן מניה איזו דרשא וכאן דכתיב אשר יהיה צריך להבין מה משמיענו בזה. אולם הוא הדבר אשר דברנו, שהקפיד הכתוב לומר אל השופט אשר יהיה, דרצה לומר שהוא יהיה השופט בדור ולא שהדור ישפטו אותו וישפיעו עליו ואוי לדור ששפטו את שופטיהם, ואין זה שופט שבימיך אלא נשפט מצוק העתים והזמנים של שפלות הדור בעונותינו הרבים. ובפרשת תבוא (דברים כ"ו ג') על הכתוב אשר יהיה בימים ההם כתב רש"י ז"ל אין לך אלא כהן שבימיך, כמו שהוא, הנה הוסיף רש"י ז"ל לומר כמו שהוא, ואינו מובן מה משמיענו בזה דבודאי אינו אלא כמו שהוא. ולפי הנזכר לעיל אפשר לומר שבא להשמיענו שאין זה אלא אם על כל פנים הוא כמו שהוא בעצמו ובדעתו, ולא כדעת העולם המשפיעין וכולי עלמא לאו דיני גמירי, ובפרט בדור השפל אשר חוצפה יסגי. ובחידושי תורה אמרתי טעם למה כתב רש"י זה בפרשת תבוא ולא בפרשת שופטים ולא עת להאריך פה בזה.