ויואל משה/מאמר שלש שבועות/סימן קס

מתוך אוצר מהרי''ט
גרסה מ־11:04, 21 ביוני 2024 מאת Be69455 (שיחה | תרומות) (יצירת דף עם התוכן "קס והלא אף בלי נגיעה מבואר בגמרא (פרק חלק קא: וקב.) בירבעם בן נבט שעל ידי שהושיב רשע אצל צדיק הטעה כמה צדיקים, ואף אחיה השילוני רבו של אליהו טעה וחתם על ידי זה, ומחמת זה נמשך יהוא לחטאת ירבעם על ידי שראה חותמו של אחיה השילוני, כל כך גרם ישיבת צדיק עם רשע אף בדו...")
(הבדל) → הגרסה הקודמת | הגרסה האחרונה (הבדל) | הגרסה הבאה ← (הבדל)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

קס

והלא אף בלי נגיעה מבואר בגמרא (פרק חלק קא: וקב.) בירבעם בן נבט שעל ידי שהושיב רשע אצל צדיק הטעה כמה צדיקים, ואף אחיה השילוני רבו של אליהו טעה וחתם על ידי זה, ומחמת זה נמשך יהוא לחטאת ירבעם על ידי שראה חותמו של אחיה השילוני, כל כך גרם ישיבת צדיק עם רשע אף בדורות הראשונים כמלאכים, קל וחומר בצדיקי זמנינו אשר סביב רשעים יתהלכון. ומכל שכן בצירוף השוחד העצום של יראת העם בהמצאות נוראות ומבהילות, גם נגיעות עצומות שאין לשער.

ועל מצב כזה כתב רש"י ז"ל (בשיר השירים א' ח') אם לא תדעי לך היפה בנשים צאי לך בעקבי הצאן, וזה לשון קדשו זו היא תשובת הרועה אם לא תדעי לך להיכן תלכי לרעות צאנך את היפה בנשים, שחדל לך הרועה מלהנהיג אותם, צאי לך בעקבי הצאן, הסתכלי בפסיעות דרך שהלכו הצאן והעקבים ניכרים וכו' התבונני בדרכי אבותיך הראשונים וכו'.

ונבואה זו היא בדורותינו שהוא במצור ובמצוק בפירצות הדור הנורא מאד אין בכח כל הדור ההוא להכריע מאומה אלא להסתכל בעקבי הצאן דרכי אבותינו ורבותינו הראשונים. ולא יסתפק בזה כל מי שיש לו מוח בקדקדו, שהיה דעתם ברורה להתרחק מהציונות מהם ומהמונם ומכל פעולותיהם אשר מרשעים יצא רשע (שמואל א', כ"ד י"ד), וחלילה ליקח חבל בכל אשר מהם לא מיניה ולא מקצתו, ובפרט באותה המלכות אשר היא באיסורים חמורים ונוראים יותר מכל עבירות שבכל התורה כולה, כאשר כתבתי בעזרת השם יתברך דברים ברורים בסייעתא דשמיא.