ויואל משה/מאמר שלש שבועות/סימן קנג
קנג
ויהיה איך שיהיה הנה מבואר בכתוב שיש מציאות אשר אף הסנהדרין הגדולה שבזמן הבית היושבין בלשכת הגזית יוכלו לבוא לידי טעות כזה להורות לכל ישראל לעבוד עבודה זרה רחמנא ליצלן וכל ישראל יעשו כן מעשה על פיהם. ובמדרש רבה (פרשת ואתחנן פרשה ב' סימן י"ט) על הכתוב כי תוליד בנים זה שאמר הכתוב (הושע ד' ז') כרובם כן חטאו לי, מאי כרובם אמר ר' שמואל בר נחמני שכל מה שהגדולים עושים הדור עושה, כיצד הנשיא מתיר ואב בית דין אוסר הנשיא מתיר ואני אוסר, והדיינים אומרים אב בית דין מתיר ואנו אוסרים, ושאר הדור אומרים הדיינים מתירים ואנו אוסרים, מי גרם לכל הדור לחטוא, הנשיא שחטא תחילה, עכ"ל.
ובודאי לא מיירי כשהנשיא ואב בית דין והדיינים פושעים ח"ו, דאטו ברשיעי עסקינן ואין הדור למדין מפושעים, ונראה דמיירי כשהתחיל בטעות על ידי עון הדור באופן שכתבתי למעלה ושוב מתקלקל הדור יותר שעל ידי הנשיא והאב בית דין והדיינים נעשה להם היתר והפירצה מתרחבת והולכת אחר כך הרבה יותר כמבואר במדרש רבה (בראשית פרשה כ"ו סימן ח') תנא רבי שמעון בן יוחאי כל פירצה שאינה מן הגדולים אינה פירצה.
ובימינו אלה יש עדיין יראים מועטים בישראל שאינם מושפעין בעצם מהדור המרובה כי יודעים שהמה תועים מן הדרך ואינם נצרכים להם שישפיעו עליהם אבל מחמת שהמנהיגים נצרכים להדור המרובה ועל כן השפעתם עליהם ושוב אחר כך באה השפעת המנהיגים על היראים המועטים, ונמצא שהשפעת הדור המרובה התועים מן הדרך משפיעים על היראים המעטים באמצעות המנהיגים הכשרים.
ועל כן מקוננת הנבואה (ביחזקאל ל"ד) על הרועים שבישראל ופתח לומר הוי רועי ישראל והאריך בזה בכמה פסוקים בכל הקאפיטל עד שסיים לבסוף שהקדוש ברוך הוא יציל צאנו מהם ועבדי דוד הוא ירעה אותם, ופירשו המפרשים שזה קאי על מלך המשיח שהוא מזרע דוד בעצמו. ונמצא לפי זה שכל אותו הפרק המתנבא על רועי ישראל קאי על הדור האחרון של עיקבא דמשיחא טרם ביאת המשיח והוא הדור שאנחנו חיים בו, ותסמר שערות אנוש בהביטו אל הנביאות הנאמרים שם על רועי ישראל שבדור ההוא, הרחמן הוא יתברך שמו ירחם עלינו במהרה בימינו אמן.