ויואל משה/מאמר שלש שבועות/סימן קמה

מתוך אוצר מהרי''ט
גרסה מ־11:01, 21 ביוני 2024 מאת Be69455 (שיחה | תרומות) (יצירת דף עם התוכן "קמה והסיבה לירידה הנוראה הזאת שנתפס כמעט כל הדור ברשת הציונות והנגררים אחריהם עם חלק גדול מהמנהיגים שבראשם, יש בזה כמה סיבות. ראשית הוא כמו בעבודה זרה שהיה בבית ראשון והיה זה בימי הנביאים, ועם כל זה מחמת יצרא דעבודה זרה דתקיף להו אז טרם שבטלוהו אנשי כנסת...")
(הבדל) → הגרסה הקודמת | הגרסה האחרונה (הבדל) | הגרסה הבאה ← (הבדל)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

קמה

והסיבה לירידה הנוראה הזאת שנתפס כמעט כל הדור ברשת הציונות והנגררים אחריהם עם חלק גדול מהמנהיגים שבראשם, יש בזה כמה סיבות. ראשית הוא כמו בעבודה זרה שהיה בבית ראשון והיה זה בימי הנביאים, ועם כל זה מחמת יצרא דעבודה זרה דתקיף להו אז טרם שבטלוהו אנשי כנסת הגדולה, נתפס כמעט כל הדור, עד שבימי גדעון לא היו בכלל ישראל אלא שלש מאות אנשים שלא כרעו לבעל. ומצינו בגמרא (סנהדרין קב:) שאמר מנשה לרב אשי אי הות התם הות נקיטנא בשיפולי גלימא ורהטת אבתראי, ופירש רש"י ז"ל (ד"ה הוית נקוט) היית מגביה שפת חלוקך כדי שתהיה קל לרוץ והיית רץ לשם, מפני יצר עבודה זרה שהיה שולט אז.

הנה אמר כן להאמוראים הקדושים, שבזמן שליטת היצר ח"ו לא היו ניצולים. ועכשיו הוא כן ביצרא דמינות, וביותר יצרא דאותה התאוה של ממשלה ככל הגוים לפני ביאת המשיח, שזה מעכב הגאולה ח"ו. ועל זה מתגרה היצר הרע בכל כוחותיו. וכבר הגידו לנו חכמינו ז"ל (סנהדרין צז.) שפלות הדור שבעיקבא דמשיחא במלוא מובן המלה כאשר אנו רואים היום בעונותינו הרבים וקשה בחולשת דורינו לעמוד נגד כוחות היצר הרע דתקיף להו כולי האי.

גם מבואר ברמ"א (חושן משפט סימן י"ד סוף סעיף א') בעשיר מוחזק ואלם בעירו מוציאין אותו לדון בעיר אחרת, אף על פי שהבית דין שבעירו יותר גדול. הנה דין זה כתבו בזמן הבתי דינים שהיו בראשונים, וכתב עוד דמיירי אף שבעירו יש בית דין יותר גדול, ובודאי דלא חשודי ח"ו לעבור במזיד להטות דין ח"ו מחמת יראה, ועל כרחך שהחשדא הוא שמחמת יראת האלם יש לו על כל פנים רצון לעשות כרצונו מחמת הפחד, ומזה הרצון נעשה משוחד וסומא עינים כמו שוחד אחר.

דודאי אין חילוק באיזה אופן בא לו השוחד כמבואר בגמרא (כתובות קה:) תנו רבנן ושוחד לא תקח, אינו צריך לומר שוחד ממון אלא אפילו שוחד דברים נמי אסור, מדלא כתיב בצע לא תקח. ומבואר שם אחר כך בגמרא מהו שוחד דברים, שהוא אף דיבורים מועטים, שמדברים בינם לבין עצמם, ופחדו אף האמוראים מזה ואמרו פסילנא לך לדינא מחמת שוחד דברים מועטים, דכללא הוא כל מה שעושה לאדם רצון הוי שוחד שמסמא את העינים שלא להכיר האמת, וכבר נתבאר זה בפוסקים.

ואם כן כל שכן בזמנינו שהאלמות והתקיפות בזה הוא מסוף העולם ועד סופו, לא אלמות של עשיר אלם אחד אלא ממש כל העשירים והנכבדים שבעולם, וממש רובם ככולם של דעת הציבור שבכל הקהלות הוא להטיל אימה יתירה על המנהיגים בכל מיני איומים, להתנפל עליהם כחיתו יער ולהזיקם בכל מיני היזקות להביאם לידי כך שיכנעו מפניהם ויסכימו לאותה מלכות הטמאה שקראו לעצמם מדינת ישראל, ואין תימה אם זה מטיל אימה על המנהיגים להטות לבבם ולהביאם לידי סמויות עינים שלא להכיר את האמת.