ויואל משה/מאמר שלש שבועות/סימן קלח
קלח
ומבואר בתנא דבי אליהו (אליהו רבא פרק ט' סימן ה') באותה שעה הראוה לדבורה {ופירשו המפרשים ברוח הקודש} במה הקדוש ברוך הוא מושיע את ישראל מבין העכו"ם, בבנים שהם משכימין ומעריבין לבית הכנסת ולבית המדרש ועוסקין בדברי תורה בכל יום תמיד וכו' ומה נשתנית יעל אשת חבר הקני מכל הנשים כלן שבאת תשועה גדולה לישראל על ידה וכו', כך אמרו חכמים יעל אשה כשרה היתה ועשתה רצון בעלה יעיי"ש שהאריך שאי אפשר לבוא תשועה לישראל אלא על ידי זכאין שיש להם זכות התורה ומצות, וכן הוא בכמה מדרשים. ומה שבאה ישועה לישראל על ידי ירבעם בן יהואש אף שלא סר מחטאת ירבעם, הרבה טעמים בדבר, ראשית מבואר בקרא מלכים ב' י' פסוק ל', ויאמר ה' אל יהוא יען אשר הטיבות לעשות הישר בעיני ככל אשר בלבבי עשית לבית אחאב בני רבעים ישבו לך על כסא ישראל, ודרשו מפסוק זה בגמרא סנהדרין דף ק"ב ע"א דיהוא צדיקא רבה הוה, ומה שלא סר מחטאת ירבעם פליגי שם בגמרא מאי גרמא ליה, דאביי אמר בשביל שברית כרותה לשפתים, ורבא אמר יען שחותמו של אחיה השילוני ראה וטעה. וכתב שם הרד"ק בפסוק הנזכר לעיל בני רבעים כמו בנים רבעים יהואחז, יהואש, ירבעם, זכריה, ואמרו בזכות שהשחית בית אחאב שמלכו ארבעה דורות (עמרי, אחאב, אחזיהו, יהורם) מלכו מבניו ארבעה דורות ויהוא בער הבעל ולא בער העגלים כי אותם נעשו לשם ה', ואף על פי כן היה חטא גדול, יעיי"ש. ומבואר בזה דאף שהאשימם הכתוב ליהוא ובניו הארבעה דורות שגם ירבעם בן יהואש הוא בתוכם בחטאת ירבעם, שגם זה נקרא עבודה זרה, מכל מקום היה זכותם רב במה שלא היה ביניהם העבודה זרה של אחאב. ואמרו בגמרא סנהדרין דף ק"ב ע"ב קלות שעשה אחאב כחמורות שעשה ירבעם, ומפני מה תלה הכתוב בירבעם, מפני שהוא היה תחלה לקלקלה, ופירש רש"י ז"ל שהיה מלך ראשון שהקדיח את תבשילו. וכבר נתבאר שגם אחאב היה שומר תורה ומצות במסירות נפש ממש, זולת אותו העון של עבודה זרה דתקיף ליה יצריה טובא, כמו שפירש רש"י ז"ל. ומכל שכן בחטאת ירבעם שהיה בו מקום לטעות. ועל כל פנים זכות גדול היה ליהוא מה שעשה כמו שנצטוה מפי הנביא והרג את כל גזע אחאב ולא השאיר לו שריד ופליט שעל ידי אותו הזכות הובטח מפי הנביא בשם ה' שיהיה לו אלו הארבעה דורות מלכים על ישראל, כמבואר במלכים ב' ט'. ואף שלא סר מחטאת ירבעם, מכל מקום אמרו עליו בגמרא דצדיקא רבה הוה, כמו שהבאתי לעיל, ואם כן אלו הארבעה דורות של יהוא אשר גם ירבעם בן יואש הוא בתוכם אף שהיה רע בעיני ה' מה שלא סרו מחטאת ירבעם והיה זה טעות גדול ביניהם, מכל מקום היה להם גם זכותים מרובים והרבה תורה ומצות ומסרו נפשם על התורה הקדושה.
גם מבואר בקרא הטעם שבאה אז ישועה על ידי ירבעם בן יהואש כדכתיב במלכים ב' י"ד פסוק כ"ז ולא דיבר ה' למחות את שם ישראל מתחת השמים ויושיעם ביד ירבעם בן יואש, ואם כן מבואר הטעם שאם לא היה מנצח אז את המלחמה היה נמחה חס ושלום שם ישראל מתחת השמים. ואי אפשר היה להמליך מלך אחר על ישראל שילחום עבורם, כי היתה הבטחת הנביא על אלו הארבעה דורות שיהיו מלכים, ואי אפשר שתשתנה הבטחת הנביא. ובפרט שהיה מחמת זכות גדול שהיה לו כנזכר לעיל. ואף על פי כן מקשה בתנא דבי אליהו, אליהו רבא פרק י"ז (סימן י"ט) ואליהו זוטא פרק ז' (סימן ג') מה נשתנה ירבעם בן יהואש שבא על ידו ישועה לישראל, אלא מפני שלא קבל לשון הרע על עמוס הנביא וכו' וגער בו ירבעם, והוציא בנזיפה את אמציה ואמר לו חס ושלום לא נבא הנביא אותה נבואה, ואם נתנבא כך, לא מעצמו הוא מתנבא כך, אלא מן השמים הוא מתנבא, וסיים על זה באליהו זוטא פרק הנזכר לעיל מכאן אמרו חכמים מגלגלין זכות על ידי זכאי וחובה על ידי חייב.
ואם כן אלה הרשעים שהמה כופרים גמורים רחמנא ליצלן בהשם יתברך ובתורתו הקדושה ובדברי הנביאים ועוד יותר מזה שהמה מסיתים ומדיחים ומעבירים על הדת באופן נורא אשר כמוהו לא נהיתה, ועל ידי הצלחתם עושים שמדיות מרובות בישראל, האיך אפשר שתבוא ישועה לישראל על ידם נגד הנבואה שהראה הקדוש ברוך הוא לדבורה הנביאה שהישועה לישראל מבין הגוים הוא רק על ידי העוסקין בתורה ומצות בכל יום תמיד. והמאמין בהשם יתברך ובתורתו הקדושה בשום אופן לא יוכל להאמין כי בא ישועה לישראל על ידם, כי זה הוי כפירה בתורה הקדושה ובנביאים ובדברי חכמים.
ובפרט עניני גאולה בודאי שאי אפשר לחשוב בשום אופן שיבוא על ידיהם, ואין זה אלא אסון נורא רחמנא ליצלן. ובפרט שעל עונות חמורים כאלו בארץ הקודש אמרה התורה הקדושה בפירוש (דברים ד' כ"ו, ל' י"ט) העידותי בכם היום וגו', ועוד כמה כתובים מפורשים באיומים נוראים על מעשה תעתועים כאלה בארץ ישראל, וחיל ורעדה יאחזון את כל המאמין בתורה הקדושה ובקדושת הארץ על מה שעושין ככה במקום הקודש, ובשום אופן אי אפשר ליתן מרגוע לרוחו בזה, זולת אם ח"ו הוא כופר בתורה הקדושה ובדברי נביאים המתנבאים כך. וכל קיומם הוא רק בשביל שנתן הקדוש ברוך הוא כח להסטרא אחרא המחטיאה את הרבים אפילו להעמיד חמה באמצע הרקיע לנסות בזה את העולם, אבל במה שיוכל לצמוח מזה בודאי צריכין לרחמי שמים מרובים.