ויואל משה/מאמר שלש שבועות/סימן קיז
קיז
והלא עוד בשנים הראשונים של התייסדות הציונות שהיו אז הציונים רק איזה אלפים מועטים, והיראים היו אז הרבה מאות אלפים, וטענו אז המסיתים והמדיחים שיתחברו כל היראים עם הציונים ובודאי יתקנו את הכל, כי הציונים היו אז מיעוטא דמיעוטא, ובודאי תתבטל דעתם ברובא דרובא. וטענה זו תפסה אז איזה לבות התמימים, אבל כל הגדולים וצדיקים צעקו אז שחלילה להתחבר עמהם שלא יצמח מזה אלא קלקלה, כי על הציונים אי אפשר להשפיע מאומה, וכל באיה לא ישובון, אלא אדרבה יהיו נמשכין אחריהם על ידי זה הרבה מהיראים, כי שאני מינות דמשכי, וכמבואר כל זה בספר אור לישרים (להגאון רבי זרח איידליץ) הנדפס בשנת תר"ס בעצת הגדולים וצדיקים שהיו אז.
ובמכתבו של האדמו"ר מליבאוויטש (הה"ק הרש"ב זלה"ה הנדפס שם עוד בחייו) הביא שאותן שהלכו בשיטה זו והתחברו עמהם כדי לתקן, ראו אחר כך שאי אפשר לפעול אצלם מאומה ונפרדו מהם, אבל נחלש כחם מלעשות עוד, יען שהיו בתחלה עמהם, והזהיר שם במכתבו מכמה טעמים שלא להתחבר עמהם אפילו כדי לתקן, ושאחר כך אפילו יופרד מהם יחלש כוחו. וכן היתה דעת כל הגדולים וצדיקים, כאשר יראה הרואה שמה, וכן שמענו כולנו מפי כל גדולי ישראל במשך כל הדורות.
אבל כל השקלא וטריא שהיה בזה היה רק לפי המצב שהיה אז, שהיו היראים רובא דרובא והיה מקום לטעות שאפשר לבטלם על ידי התחברות, ולכן הוצרכו גדולי ישראל ליכנס בעובי הקורה לדחות טענה זו. אמנם עכשיו שהיראים המה מיעוטא דמיעוטא בתכלית המיעוט בכל העולם, ואפילו אלו ילכו כל היראים שבכל העולם להבחירות אי אפשר להם להגיע אלא למספר מיעוטא דמיעוטא בתכלית המיעוט נגד רובא דרובא דעלמא בתכלית הרוב, שהמה בדעה אחת בענין הפרת הדת, תו אין מקום להעלות על הדעת להשפיע עליהם על ידי התחברות.
ועיין באלשיך הקדוש (משלי א') שהאריך בענינים אלו על הכתובים (משלי א', י') אם יפתוך חטאים אל תאבה ואל תלך בדרך אתם מנע רגלך מנתיבתם, והביא גם מבעל העקידה (?) שכתב שבודאי אין הכוונה שהוצרך הכתוב להזהיר את יראי ה' שלא לילך אתם ללסטם את הבריות, אלא הכוונה שאף לילך אתם בכוונה טובה לשמור את הנקי שלא יפול ברשתם על זה צריך הכתוב להזהיר שלא לילך בדרך אתם. גם כתב עוד שם האלשיך על הכתוב מנע רגלך מנתיבתם והוא אל תאמר בלבבך לא אתחבר אתם, רק רחוק יהיה ביני ובינם ואתיצבה בנתיב צר בלתי מפורסם, וכאשר תראינה עיני יתיעצו להדיח, אמלטה רק אני ואצא מתוך ההפכה ואהיה רחוק מן ההפסד וקרוב לשכר שירבו עלי מאד מהר ומתן תחת היותי בנתיבתם, על זה הזהיר הכתוב שלא יעלה על רוחך שתוכל להמלט על נפשך.
ושוב הביא אחר כך דברי המדרש אם יפתוך חטאים אל תאבה, אם יאמר לך פלוני עשיר הוא נלך ונהרגהו אל תשמע לו ואל תאבה לו מפני שמחשבותיו לרעה, וזה תמיה גדולה שעל מעשה שהוא טוב אפשר לומר שרק מחשבותיו לרעה אבל אם המעשה היא בעצמה רע ומר עד בלי די מה לו אצל המחשבה. וביאור הענין שאין הכוונה במה שאמר אל תשמע לו ואל תאבה לו שלא לשמוע אליו לחטוא עמו, שאין צריך להזהיר על זה אלא שהזהירו שמלבד שלא ישמע אליו אל יאבה עוד להיות אתו, כי ימאס חבורתו תמיד.
ושמא תאמר אם כן בטלת ממני מצות השבת רשעים בתשובה, לזה אמר שמאחר שהעיז פניו להחטיאך ולא בוש, שוב לא יבוש לקבל ממך לשוב מרעתו. ואל תאמר אחרי בטלי פיתוייו אהיה עמו בדברים זולת זה, ומה גם במילי דשמיא למה אתרחק ממנו, לזה אמר מפני שמחשבותיו לרעה, ואומרו אל תלך בדרך אתם אינו במעשה העבירה רק אף להיות עמו בדרך, יעיי"ש שהאריך טובא והבאתי רק תמצית לשונו. ובזה מבואר עד כמה שצריך להתרחק מחבורתם אף מקצה נתיבתם אפילו כדי לתקן, ושם מיירי אך ברשעים בשאר עבירות לא במינות, כאשר חשב בקרא העבירות, ומכל שכן במינים דודאי גרע טובא, כמו שהבאתי למעלה.
וחוץ לזה אמרו לי בפירוש שנים ממנהיגי המזרחי שיען שיש מפלגות דתיות בכנסת קשה להם יותר לפעול בעניני הדת כי אינם רוצים ליתן חיזוק והתגברות למפלגות הדתיות, כי כל מפלגה לפי ערך שהיא מתגברת והולכת מחלשת המפלגות האחרות, כי לפי ערך שזה קם זה נופל, ויודעים המה כי מה שיפעלו בעניני הדת יהיה להם מזה חיזוק והתגברות הכח יותר, ורוצים למנוע זה. והנה גם זה אמת ויציב, כי אף שרוצים שיהיה ביניהם מפלגות דתיות להכשיר אותם בעיני העולם, אבל אינם רוצים שיהיו מפלגות חזקות בתוך הכנסת, כי לצורך ההכשר די להם אף אם הם חלשים בתכלית החולשה. ולכן מלבד שנאת הדת שיש עוד נתוסף להם טעם ונגיעה עצמית שלא ליתן כח למפלגות הדתיות המתערבים עמהם בכנסת ומשתתפים עמהם בכל דבר, אלו לא היו נכנסים שומרי תורה ומצות בתוך פוליטיק של המפלגה ולא היו מבקשים מהם לא ממון ולא שום גדולה וכבוד אלא הנחה לשומרי תורה בעניני הדת, אין ספק שהיו יכולים לפעול הרבה יותר בעניני הדת, וכיון שנתארגנו לאותה הפוליטיק להיות מפלגה בכנסת יודעים הממשלה כי די להם במה שנותנים להם אותו השוחד של ממון וכבוד ואין צריכים לעשות יותר עבור שומרי הדת.