ויואל משה/מאמר שלש שבועות/סימן צח

מתוך אוצר מהרי''ט
גרסה מ־14:13, 14 ביוני 2024 מאת Be69455 (שיחה | תרומות) (יצירת דף עם התוכן "צח והיוצא לנו מזה שהכובשים ארץ ישראל עם העבודה זרה שבתוכה ומחזיקים ממשלתם על כל בתי העבודה זרה ואינם מאבדים אותם, יש להם בזה דין עובדי עבודה זרה. ובעת שהיתה ההשגחה גלויה ולא היה עדיין הסתרת פנים היו המים שוטפים את כל שונאי ישראל אף עבור מחשבה כזאת, ואם כן...")
(הבדל) → הגרסה הקודמת | הגרסה האחרונה (הבדל) | הגרסה הבאה ← (הבדל)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

צח

והיוצא לנו מזה שהכובשים ארץ ישראל עם העבודה זרה שבתוכה ומחזיקים ממשלתם על כל בתי העבודה זרה ואינם מאבדים אותם, יש להם בזה דין עובדי עבודה זרה. ובעת שהיתה ההשגחה גלויה ולא היה עדיין הסתרת פנים היו המים שוטפים את כל שונאי ישראל אף עבור מחשבה כזאת, ואם כן אלה הרשעים שלא די שאינם מאבדים את העבודה זרה שתחת ממשלתם אלא אדרבה מתקנים אותם ונותנים להם כל עניני כבוד ובונים בתי עבודה זרה חדשים, וגם הועמד מטעם הממשלה משרד הדתות שנקרא בלשון רבים לכלול כל הדתות, שמשמרתם לתקן כל הדתות.

וזה איזה שנים נתפרסם במכתבי העתים ששר הדתות שהיה אז התפאר בפני כותבי העתים שהוא עושה באמונה לתקן את כל הדתות אף דת ישראל בתוכם, ואלו היה האמת כדבריו שעושים תיקונים גם בדת ישראל כמו בעבודה זרה, הוי עבודה זרה בשיתוף, אבל אין האמת כדבריו, כי בדת ישראל עושים קלקולים גדולים ונוראים וממעטים אותה בעונותינו הרבים, ואת העבודה זרה המה מרבים בישראל, והאומות לא נצטוו על עבודה זרה בשיתוף, אבל בישראל הוא עון חמור מאד ואין שום חילוק בין עבודה זרה ממש.

ואין שום ספק כי אף בשביל עון זה בלבד יש לאותה הממשלה דין ממשלת עבודה זרה שהוא ביהרג ואל יעבור, שהרי אף על אביזרא דעבודה זרה ואביזרא דגילוי עריות הדין כן, כמבואר בשו"ע (יו"ד סימן קנ"ז) ובש"ך (שם ס"ק י') שהוא מדברי הש"ס תעמוד לפניו ערומה ימות, תספר עמו מאחורי הגדר ימות, שבודאי שדברים אלו אינם גילוי עריות ממש אלא על אביזרא דידהו הדין כן, יעיי"ש, ומכל שכן בזה שיש לו דין עבודה זרה ממש כאשר נתבאר. אלא שאף מי שיתעקש לומר שאינו אלא אביזרא דעבודה זרה גם כן הדין כן.

ואם כן כל המשתתפים בממשלה זו המה שותפים לעבודה זרה ועוברים בזה על איסורא דיהרג ואל יעבור, ואף אלו היה בא אליהו ומשיח וכבר הגיע זמן הגאולה והיו עושים בממשלתם כל חוקי התורה ומצותיה מלבד אותו העון שלא לבער את העבודה זרה שתחת ממשלתם, היה אסור להשתתף במלכותם באיסורא דיהרג ואל יעבור, אך אין מציאות לדבר שיהיה כן בממשלת התורה.

וגם מזה בעצמו שלא נוכל לבער העבודה זרה שבארץ ישראל, הוא בירור שלא הגיע עדיין זמן הגאולה. ואנו אומרים בכל יום ויום כמה פעמים, אחר כל התפלות על כן נקוה לך וכו' וחושבים שם התקוה הראשונה להעביר גילולים מן הארץ, ואחר כך מסיימים והיה ה' למלך וכו' והגאולה תלויה בהתגלות מלכותו יתברך שמו כמבואר בקרא (עובדיה א', כ"א) ועלו מושיעים וגו' ואחר כך והיתה לה' המלוכה. ובמדרש רבה פרשת דברים פרק א' אות י"ט אמר על עשיו הצפינו מפניו וכו' אמר הקדוש ברוך הוא המתינו עד עכשיו מלך המשיח לבוא וכו' אמר הקדוש ברוך הוא ולא לכם בלבד אני מצוה אלא אף אתם צוו לבניכם. עוד שם אמרו ישראל לפני הקדוש ברוך הוא עד מתי אנו משועבדים, אמר להם עד שיבוא אותו היום וכו' אמר הקדוש ברוך הוא אותה שעה אני מופיע מלכותי ואמלוך עליכם שנאמר ועלו מושיעים וגו'. וכן הוא בכמה מקומות בדברי חכמינו ז"ל אין מספר. ועל כל פנים מבואר שזמן הגאולה הוא בזמן התגלות מלכותו יתברך שמו, ומקדימין לבקשה זו להעביר גילולים מן הארץ, שזה הוא תנאי מוקדם.

וזה איזה שנים שנתפרסם מכתב גלוי מהאגודה שמתרעמים על הממשלה על שאינם נותנים להם מקום במשרד הדתות. ותמהתי שאינם בושים לפרסם שמתאמצים ליכנס באותו המשרד שהמה בודאי עובדי עבודה זרה על כל פנים בשיתוף אף לפי דבריהם, אלא דלשיטתייהו אזלי דכיון שהשתתפו באותה הממשלה שהוא המקור לאותו דבר אם כן כבר השתתפו לעבודה זרה, ותו אין נפקא מינה להשתתף גם בכל דבר היוצא מן הטמא רחמנא ליצלן.