ויואל משה/מאמר שלש שבועות/סימן פד
פד
ובזה אפשר לפרש גם הגירסא שלא ירחקו את הקץ, ופירש רש"י ז"ל בעונם וכבר כתבתי שהוא לכאורה תמיה שסתם ולא פירש כלל על איזה ענין קאי השבועה, גם אי אפשר לומר דקאי על כל העבירות שבתורה שמושבעין ועומדין עליהן מהר סיני. אמנם כבר הבאתי מדברי חז"ל שגאולה העתידה תהיה רק בזכות נטרונא, המקיימין אל תאכלו ממנו נא, דהיינו שממתינין ואינם אוכלין מהגאולה שלפני הזמן. ואם כן העוברין על זה מרחיקין את הקץ, ולכן אמר סתם שלא ירחקו את הקץ בעונם, כי תנא אקרא קאי שמבואר שם שלא לעשות תנועה של התעוררות הגאולה עד שתחפץ, ועל זה אמר שלא ירחקו את הקץ באותן העונות שממהרין טרם שתחפץ, ושתי הגירסאות כוונה אחת להן אלא שחלוקין בלשון הגירסאות, ובכל המדרשות לא מצינו אלא הגירסא שלא ידחקו את הקץ, כי כוונה אחת להם על האיסור הנורא של דחיקת הקץ.