שו"ת דברי יואל/יורה דעה/סימן נה

מתוך אוצר מהרי''ט
גרסה מ־19:56, 21 בדצמבר 2024 מאת Be69455 (שיחה | תרומות)
(הבדל) → הגרסה הקודמת | הגרסה האחרונה (הבדל) | הגרסה הבאה ← (הבדל)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש


תמונה
תמונה
       הודעה! בדף זה יתכנו שגיאות וטעויות, אנא עזרו לנו לתקן אותם
       
       כמו כן השימוש בטקסט הוא אך ורק לצרכי לימוד ועיון ולא לצרכים מסחריים.
       
       אם עדיין אין ברשותכם חשבון הרשמו עכשיו בדף בקשת חשבון



  << יורה דעה סימן נד שו"ת דברי יואל יורה דעה סימן נו >>

~ סימן נה ~

ב"ה

אל כבוד הרבני .

היות כי בדבר אותו המין הנקרא פיפ ג זשעלי שמשתמשים בו האופים לכתיבת האותיות על מעשה האופה שדיבר עמי כ"כ מזה, הנה שאלתי עוד אח"כ וגם פה משתמשים בו האופים שהמה יראים ושלמים בחושבם שהוא כשר בלי שום חשש, הגם שעדיין לבי נוקבי בזה כי צריך חקירה ודרישה יותר לידע דבר ברור, אבל כבר אמרתי לכ"מ נ"י בהיותו פה שהרבה מינים יש בין אצל האופים ובין אצל היחידים אף היראים ושלמים שמחמת מיעוט הידיעה בהמינים הבאים מבחוץ נכשלים הרבה פעמים, ויודע אני בטח שאצל הרוב אף מהיראים ושלמים גם מהיחידים שבהם אם יחקור וידרוש ימצא בביתם דברים שלא כהוגן, אבל אין להעלות על הדעת

שיהי' עי"ז איזה חשש כל דהו על נאמנות האופה או על היחיד אם הוא מוחזק לירא ושלם, אלא הבי"ד צריכים לשאלם על כל הדברים שמשתמשים בהם, ואח"כ לחקור ולדרוש ע"י אומנים בקיאים, וגם לברר הלכה להורות להאופים האסור והמותר והעמדת משגיח גרידא אינו שום תיקון, כי במה שנוגע להכבש שיש בהמינים מחמת חסרון ידיעה ומיעוט חקירה ודרישה זה לא ידע גם המשגיח, ע"כ העמדת משגיח בלבד הוא מילין דכדי אלא צריך לעשות כנ"ל, וזה העיקר באמת, כי הירא לנפשו צריך לשאול אצל כל אדם יהיה מי שיהיה על כל מה שרוצה לאכול מה הוא נותן לתוכו ואח"כ יאכל והשי"ת יצילנו מכל מיני מכשולות ושגיאות, ויראנו מתורתו נפלאות.

ידידו דו"ש באה"ר

הק' יואל טייטלבוים