על הגאולה ועל התמורה/קכה
קכה
ואפשר לרמז זה גם במאמרם ז"ל (רות רבה פ"ז, סי"א) על הגאולה ועל התמורה (רות ד', ז'), שלשעבר היו מקלסין על הגאולה, גם היו עושים מצות ומעשים טובים לקרב את הגאולה. ועכשיו בעוה"ר, על התמורה, שהמירו את כבודו יתברך שמו בלא יועיל, המרחק את הגאולה.
אבל נוכל להתנחם, כי התמורה הזאת, יען שהוא שלא כדרך הטבע, נגד השכל כל כך, ויש בזה גם לימוד זכות כנז"ל (סי' קכ"ג), ירחם עלינו השי"ת וירא בעניינו שאין לנו עצה אחרת אלא הגאולה על ידי משיח צדקינו, וכמו שכתב החתם סופר זלה"ה (דרשות ח"ב, סוף דרוש לח' תמוז, דף ש"ה טו"ג) לפרש הכתוב (תהלים פ"ד, י') מגינינו ראה אלקים והבט פני משיחך, שהקב"ה יראה מי המה המגינים על ישראל, ויתראה שאין לנו עצה אחרת אלא הבטת פני משיח צדקינו. ואמר זה החתם סופר זלה"ה בדורו, ואנן מה נענין אבתריה בירידה הנוראה שאין לה דמיון וערך לדור שלפנינו, ובפרט בהתמורה הנוראה שקרה בזמנינו, שהגענו בעוה"ר לדור שכולו חייב, כאשר התנבאו זה חז"ל (סנהדרין צח.), וזה על הגאולה ועל התמורה, שבדור של התמורה נזכה לגאולה, כי אין לנו עצה אחרת.
והוא רחום יכפר עון ולא ישחית, וישלח לנו את אליהו זכור לטוב להשפיע דעת על ישראל, להשיב לב אבות על בנים ולב בנים על אבותם. ונזכה לגאולה שלימה ואמיתית, ולראות בנחמת ציון וירושלים ובישועת כל ישראל ושמחתן, על ידי דוד משיח צדקינו, במהרה בימינו, אמן.
סיימתי ב' דראש חודש אלול חודש הרחמים, לסדר למען תחיה וירשת את הארץ וגו'.