שו"ת דברי יואל/אורח חיים/סימן כח
הודעה! בדף זה יתכנו שגיאות וטעויות, אנא עזרו לנו לתקן אותם כמו כן השימוש בטקסט הוא אך ורק לצרכי לימוד ועיון ולא לצרכים מסחריים. אם עדיין אין ברשותכם חשבון הרשמו עכשיו בדף בקשת חשבון
~ סימן כח ~
ב"ה, י"ג ניסן התרצ"ג לכ"ג, כה קראני יצ"ו שוכט"ס אל כבוד אנ"ש הנגידים והחסידים מולני תורה ויראה מנהלי הביהמ"ד ספרד במארגערעטן יצ"ו.
אחדשת"ה, משכבכם הגיעני בדבר הרב המאוה"ג חו"פ בנש"ק כש"ת מוה"ר יחיאל נ"י, אשר הוא מוחזק להתפלל אצליכם בהרבה שבתות השנה ובימים טובים וימים נוראים, ועכשיו הוא אבל ב"מ על אביו תוך וב"ת, ואתם מסכימים שיתפלל גם בשנה זו מה שדרכו להתפלל, ושאלתם חוו"ד. והנה טרידנא טובא כעת מעודדת התג, אך יען שבקשתם התשובה עוד קודם החג לכן הנני להשיב כעת עפ"כ בקיצור נמרץ.
והנה הדין פשוט ומבואר במג"א או"ת סימן תקפ"א ובש"ך יו"ד סימן שע"ו דבדליכא דעדיף מיני' שרי. וז"ל המטה אפרים (סימן תקפ"א סעיף כ"ד) אם אין שם אחר הגון כמותו כגון בקול ערב או שהוא גדול בתורה ובמע"ט מוטב שיהי' האבל ש"ץ כיון שהוא הגון יותר עכ"ל, ומבואר מזה דאם הוא עדיף בענין א' או בקול ערב לבד או במה שהוא גדול בתורה ובמע"ט מוטב שיהי' הוא הש"ץ. הגם שצריך להבין קצת, דהלא מדרך העובדי ה' שהם ענוים ושפלים בעיני עצמם ואינם חושבים שעדיפים מאחרים בתורה ובמע"ט, והאיך יתיר לעצמו על סמך זה דליכא דעדיף מיני' בתורה ובמעוט. אבל נראה כיון שזה נוגע רק להציבור שהוא שלוחם, לכן אם לפי דעתם או לפי דעת ריב הציבור ליכא דעדיף מיני', מוטב שיהיה הוא שלוחם, כיון דבדידהו תליא מילתא, ויש בזה עוד אריכת דברים אבל אין הפנאי מסכים, ויהי' איך שיהי' הדין מבואר כן כנ"ל. וא"כ אנן בדידן בנידון הרב הנ"ל, הנה כמוני כמוכם כולנו יודעים דליכא דעדיף מיני' בביה"מ שלכם, הן מצד יחוס עצמו בתורה ובמע"ט, והן מצד יחוס אבותיו אשר גם זה מועיל לתפלה כמו שאמ רי חכז"ל (יבמות דף ס"ד ע"א) אינו דומה תפלת צדיק בן צדיק, וא"כ בל"ס תוכלו לעשותו שליח להולכה בתפלה ותחנונים ויהיה תפילתו מקובלת ורצוי' לפניו ית"ש.
והקב"ה יהי' בעזריכם למלא משאלותיכם לטובה, ואת חג המצות, תחוגו בכשרות ובדיצות, כאשר עם לבבכם וכלו"נ ידידכם דו"ש באה"ר
הק' יואל טייטלבוים