שו"ת דברי יואל/אורח חיים/סימן ב

מתוך אוצר מהרי''ט
גרסה מ־22:02, 2 בנובמבר 2024 מאת Be69455 (שיחה | תרומות)
(הבדל) → הגרסה הקודמת | הגרסה האחרונה (הבדל) | הגרסה הבאה ← (הבדל)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
תמונה
תמונה
       הודעה! בדף זה יתכנו שגיאות וטעויות, אנא עזרו לנו לתקן אותם
       
       כמו כן השימוש בטקסט הוא אך ורק לצרכי לימוד ועיון ולא לצרכים מסחריים.
       
       אם עדיין אין ברשותכם חשבון הרשמו עכשיו בדף בקשת חשבון


  << אורח חיים סימן א שו"ת דברי יואל אורח חיים סימן ג >>

~ סימן ב ~

ג' ויגש תשי"ב לפ''ק

שלו' ובס''ס אל כבוד ידידי הרב המאוה''ג חו''ב יראת ה' היא אוצרו כש''ת מוה"ר יצחק אייזיק ליבערמאן שליט"א בק''ק שיקאגא יצ''ו.

אחדשת''ה באה''ר, הגיעני מכתבו ומחמת טורדים שונות לא השבתי על אתר, מ''ש בדין איטר יד שעושה כל מלאכתו בשמאל, ולרוב יכתוב ג''כ ביד זו רק לפעמים כשנזכר יתאמץ ויכתוב בימינו ימין הל אדם, ובדעתו להנהיג עצמו מעט מעט לכתוב רק ביד הימין של כל אדם, והביא מתשו' אבני צדק (סא''ר סי' ג') שהעלה להלכה שאם יוכל ירגיל עצמו מהיום והלאה לכתוב ביננין ואז יניח התפילין כמו על אדם. הנה שגה ברואה, דבתשו' א''צ מיירי שעושה כל מלאכתו בימין שהורגל כן מכבר, ואך הכתיבה נשאר לו שעושה בשמאל, ואינו אלא לפרקים, לכן שפיר נתן לו עצה נכונה שירגיל עצמו לכתוב גם אותו הכתיבה המועטת בימין, ונמצא עושה הכל בימין בין הכתיבה ובין שאר מלאכות, ובזה יצא מן הספיקות. אבל בנידון דידיה שעושה כל מלאכתו בשמאל, ולרוב יכתוב ג''כ ביד שמחל, א''כ אם ירגיל עצמו לכתוב רק ביד ימין מכניס עצמו לבית הספק של השני דיעות המובאין בשו"ע (סימן כ''ז סעיף ו') אם תלוי העיקר בכתיבה או בשאר מלאכות, וזה גרע עוד כיון שאין הכתיבה ביך ימין מתולדה אלא שהרגיל עצמו אח''כ, ואולי גם דיעה השניה מודה שכתיבה כזו אינו מבטל מה שעושה כל מלאכתו בשמאל, ועיין מג''א סימן כ''ז ס''ק יו''ד ובא''צ הנ"ל, וא''כ בודאי יותר טוב שגם להלאה יכתוב בשמאלו ולא ישנה את הרגלו, וכשהוא עושה הכל בשמאלו בין שאר מלאכות ובין הכתיבה, זה פשוט מדין השו''ע שיניח בימינו ואין בזה ספק ומחלוקת בפוסקים. זולת אם יוכל להרגיל עצמו לעשות הכל בימין כל המלאכות וגם הכתיבה, זה ודאי טוב שיוכל להניח ככל אדם שאפשר לסמוך על הפוסקים דמהני הרגל, אבל אם ירגיל עצמו רק בכתיבה בימין לא בשאר מלאכות כאשר הבנתי ממכתבו, זה אין לעשות שמכניס עצמו לספק ברכה לבטלה.

אמנם אף אם יעשה הכל בשמאלו שצריך מדין השו''ע להניח בימינו, מ''מ מהראוי שאחר התפילה בביתו יניח תפילין בשמאל של כל אדם בלי ברכה, לצאת דעת האריז"ל המובא בשע''ת בשם מהר''י צמח שגם האיטר אינו רשאי לשנות משאר בני אדם, ואף שאין כן דעת הפוסקים מכל מקום מהראוי לצאת גם דעת האר''י ז''ל, ומובן שיניח בלא ברכה או אם יאמר הברכה יהרהר השמות במחשבה ולא יוציאם בפה. וצריך שיהיה לו שני תש''י כדי שיבוא הנחת תפילין על הסדר המעברתא לצד הכתף והקציצה לצד היד והיו"ד לצד הלב.

והשי''ת יהיה בעזרו ויצליחהו בכל דרכיו ועניניו, ויזכה לישב באהלה של תורה ועבודת השי''ת מתוך נחת והרחבת הלב, ולשבוע רוב תענוג ונחת מכל לאנאיו זיו''ח ולגדלם על דרך התורה והיראה כאשר עם לבבו.

גם יעזור השי''ת לידידו מו''ה יוסף בן נישא נ''י שיצליח בכל עסקיו ויוכל לשלם את נושין ויתברך בכל עניניו שיוכל לעשות מצות ומעש''ט כראוי.

והנני ידידו דושת''ה באה''ר

הק' יואל טייטלבוים