על הגאולה ועל התמורה/סג
סג
ויבואר עוד על פי מה שאמרו באסתר רבתי (פ"ז סכ"ג) על הפסוק (אסתר ג', י"ב) ויקראו ספרי המלך וגו', וכן הוא (בילקוט) [במדרש] תהלים ב' על הפסוק (תהלים ב', ב') יתיצבו מלכי ארץ וגו' על ה' ועל משיחו, וז"ל, אמר רבי לוי, ארורים הם הרשעים, שהם מתעסקים בעצה רעה על ישראל, וכל אחד ואחד מהם יועץ לפי דרכו ואומר עצתי טובה מעצתך. והולך ומונה, פרעה אמר שוטה היה עשו וכו', המן אמר פרעה שוטה היה, שאמר (שמות א', כ"ב) כל הבן הילוד היאורה תשליכוהו, וכי לא ידע שהבנות נישאות ופרות ורבות, אני איני עושה כך, אלא להשמיד להרוג ולאבד וגו' (אסתר ג', י"ג). ואף גוג ומגוג לעתיד לבוא, עתיד לומר שוטים היו הראשונים, שהיו מתעסקין בעצות עם מלכיהם על ישראל, ולא היו יודעין שיש להם פטרון בשמים, אני איני עושה כן, אלא הריני נזדווג עם פטרונן תחלה ואחר כך אני מזדווג להם, שנאמר יתיצבו מלכי ארץ וגו' על ה' ועל משיחו וכו'. וכן דרשו ליה להאי קרא בזוהר הק' פרשת בשלח (ח"ב נח:).
וכתב היפה ענף () על המדרש הנ"ל, דלא יתפרש זה כפשוטו, כי מי הוא האויל אשר יצא למלחמה נגד ה', וממה נפשך אם יאמינו בהשי"ת, הרי יודעין שאי אפשר להלחם עמו, ואם לא יאמינו, לא יחשבוהו גם כן לפטרונם של ישראל, ומה בצע ללחום עמו. אמנם יתחכמו גוג ומגוג להפריד הדבוק האלקי בין ישראל לאביהם שבשמים, ויבטלו התורה והמצות מישראל, ובזה ינתקו את המוסרות המקשרות את ישראל לפטרונן זה הקב"ה. וזה כוונת אומרם שיזדווגו בפטרונם של ישראל, שיתעמלו להדיח את ישראל מתורה ומצות, כדי שלא יציל אותם פטרונם. וכן כתב בהגהות על מדרש תהלים (ביאור הרא"מ אות י"ג) שהעתיק מה שכתב הגאון רבי שמואל יהודה מינץ בן הגאון מוה"ר מאיר פאדואה זלה"ה בספר שנים עשר דרשות (), כי כוונתן לבטל את ישראל מתורה ומצות, והיינו שיזדווגו לפטרונן, כי כאשר יחטאו אז אין הקב"ה בתוכם, ויוכלו להרע להם ח"ו כרצונם עכת"ד.
והרשעים האלה עושים הכנה למלחמת גוג ומגוג, וכבר התחילו ועשו פעולות שונות לנתק את ישראל מפטרונם ולהדיח אותם מתורה ומצות, ולפעולה זו המה מסוגלים יותר מכל האומות, וכמו שכתב רש"י ז"ל בפרשת בחקותי על הפסוק (ויקרא כ"ו, י"ז) ורדו בכם שונאיכם, שאיני מעמיד שונאים אלא מכם ובכם וכו', שאומות העולם אינם מבקשים אלא מה שבגלוי וכו', אבל אלו שהם מכם ובכם, הם מחפשים אחר המטמוניות שלכם עכ"ל, והמטמוניות המה לבבות בני ישראל ויחפשו אחרי זה, לנתקם מפטרונם ולעקור כל זיק ושורש האמונה מלבות בני ישראל, וזה כל פעולותיהם, לעשות הכנה למלחמת גוג ומגוג.
ומעתה, אין תימה שכדאי להשטן לעשות כל אותות ומופתים שבעולם, וגם הצלה והצלחה בצורות שונות ומשונות, כי כל זה הוא הכנה למלחמת גוג ומגוג, וליתן כח ועוז למלכות הרשעה שיוכלו להזדווג לפטרונן של ישראל, כבחינה הנ"ל. ואפשר למצוא רמז במה שאמר הכתוב (תהלים ב', ד') על גוג ומגוג וחיילותיו, יושב בשמים ישחק ה' ילעג למו, וצריך ביאור, דמה ענין שחוק לכאן. ואפשר, דהשי"ת ירבה להם גדולה ושחוק בעולם הזה, כדי להגדיל כבוד שמים במפלתן.