שו"ת דברי יואל/יורה דעה/סימן נה: הבדלים בין גרסאות בדף
אין תקציר עריכה |
|||
| שורה 1: | שורה 1: | ||
{{ניווט|קודם=שו"ת_דברי_יואל/יורה דעה/סימן_נד|תווית_קודם=יורה דעה סימן נד|דף_ראשי=שו"ת_דברי_יואל|תווית_דף_ראשי=שו"ת דברי יואל|הבא=שו"ת_דברי_יואל/יורה_דעה/סימן_נו|תווית_הבא=יורה דעה סימן נו}} | {{ניווט|קודם=שו"ת_דברי_יואל/יורה דעה/סימן_נד|תווית_קודם=יורה דעה סימן נד|דף_ראשי=שו"ת_דברי_יואל|תווית_דף_ראשי=שו"ת דברי יואל|הבא=שו"ת_דברי_יואל/יורה_דעה/סימן_נו|תווית_הבא=יורה דעה סימן נו}} | ||
== '''~ סימן נה ~''' == | == '''~ סימן נה ~''' == | ||
ב"ה | ב"ה. אל כבוד הרבני ... | ||
היות כי בדבר אותו המין הנקרא פיפינג זשעלי שמשתמשים בו האופים לכתיבת האותיות על מעשה האופה, שדיבר עמי כ"ת מזה. הנה שאלתי עוד אח"כ, וגם פה משתמשים בו האופים שהמה יראים ושלמים, בחושבם שהוא כשר בלי שום חשש, הגם שעדיין לבי נוקפי בזה, כי צריך חקירה ודרישה יותר לידע דבר ברור. | |||
אבל כבר אמרתי לכבוד מעלתו נ"י בהיותו פה, שהרבה מינים יש בין אצל האופים ובין אצל היחידים אף היראים ושלמים, שמחמת מיעוט הידיעה בהמינים הבאים מבחוץ, נכשלים הרבה פעמים, ויודע אני בטוח שאצל הרוב אף מהיראים ושלמים, גם מהיחידים שבהם, אם יחקור וידרוש ימצא בביתם דברים שלא כהוגן, אבל אין להעלות על הדעת שיהיה על זה איזה חשש כל דהו על נאמנות האופה או על היחיד, אם הוא מוחזק לירא ושלם. | |||
אלא הבי"ד צריכים לשאלם על כל הדברים שמשתמשים בהם, ואח"כ לחקור ולדרוש ע"י אומנים בקיאים, וגם לברר הלכה להורות להאופים האסור והמותר. והעמדת משגיח גרידא אינו שום תיקון, כי במה שנוגע להחשש שיש בהמינים מחמת חסרון ידיעה ומיעוט חקירה ודרישה, זה לא ידע גם המשגיח, על כן העמדת משגיח בלבד הוא מילין דכדי, אלא צריך לעשות כנ"ל. | |||
וזה העיקר באמת, כי הירא לנפשו צריך לשאול אצל כל אדם יהיה מי שיהיה על כל מה שרוצה לאכול, מה הוא נותן לתוכו, ואח"כ יאכל. והשי"ת יצילנו מכל מיני מכשולות ושגיאות, ויראנו מתורתו נפלאות. | |||
ידידו | ידידו דורש שלומו באהבה רבה | ||
הק' יואל טייטלבוים | הק' יואל טייטלבוים | ||
[[קטגוריה:שו"ת דברי יואל]] | [[קטגוריה:שו"ת דברי יואל]] | ||
[[קטגוריה:שו"ת דברי יואל - אורח חיים]] | [[קטגוריה:שו"ת דברי יואל - אורח חיים]] | ||
גרסה אחרונה מ־21:38, 6 ביוני 2026
~ סימן נה ~
ב"ה. אל כבוד הרבני ...
היות כי בדבר אותו המין הנקרא פיפינג זשעלי שמשתמשים בו האופים לכתיבת האותיות על מעשה האופה, שדיבר עמי כ"ת מזה. הנה שאלתי עוד אח"כ, וגם פה משתמשים בו האופים שהמה יראים ושלמים, בחושבם שהוא כשר בלי שום חשש, הגם שעדיין לבי נוקפי בזה, כי צריך חקירה ודרישה יותר לידע דבר ברור.
אבל כבר אמרתי לכבוד מעלתו נ"י בהיותו פה, שהרבה מינים יש בין אצל האופים ובין אצל היחידים אף היראים ושלמים, שמחמת מיעוט הידיעה בהמינים הבאים מבחוץ, נכשלים הרבה פעמים, ויודע אני בטוח שאצל הרוב אף מהיראים ושלמים, גם מהיחידים שבהם, אם יחקור וידרוש ימצא בביתם דברים שלא כהוגן, אבל אין להעלות על הדעת שיהיה על זה איזה חשש כל דהו על נאמנות האופה או על היחיד, אם הוא מוחזק לירא ושלם.
אלא הבי"ד צריכים לשאלם על כל הדברים שמשתמשים בהם, ואח"כ לחקור ולדרוש ע"י אומנים בקיאים, וגם לברר הלכה להורות להאופים האסור והמותר. והעמדת משגיח גרידא אינו שום תיקון, כי במה שנוגע להחשש שיש בהמינים מחמת חסרון ידיעה ומיעוט חקירה ודרישה, זה לא ידע גם המשגיח, על כן העמדת משגיח בלבד הוא מילין דכדי, אלא צריך לעשות כנ"ל.
וזה העיקר באמת, כי הירא לנפשו צריך לשאול אצל כל אדם יהיה מי שיהיה על כל מה שרוצה לאכול, מה הוא נותן לתוכו, ואח"כ יאכל. והשי"ת יצילנו מכל מיני מכשולות ושגיאות, ויראנו מתורתו נפלאות.
ידידו דורש שלומו באהבה רבה
הק' יואל טייטלבוים