שו"ת דברי יואל/יורה דעה/סימן סו: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך אוצר מהרי''ט
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
יצירת דף עם התוכן "{{טקסט מסריקה}} {{ניווט|קודם=שו"ת_דברי_יואל/יורה דעה/סימן_מט|תווית_קודם=יורה דעה סימן מט|דף_ראשי=שו"ת_דברי_יואל|תווית_דף_ראשי=שו"ת דברי יואל|הבא=שו"ת_דברי_יואל/יורה_דעה/סימן_נא|תווית_הבא=יורה דעה סימן נא}} == '''~ סימן סו ~''' == קטגוריה:שו"ת דברי יואל קטגוריה:שו"ת..."
 
אין תקציר עריכה
שורה 3: שורה 3:


== '''~ סימן סו ~''' ==
== '''~ סימן סו ~''' ==
ב"ה
{{יישור מרכזי|א}}
<nowiki>*</nowiki>) הנני להשיב בקצרה בשולי המכתב כמבוקהו, והנה בשיעור המקוה יש הרבה דעות בפוסקים, יש מקילין אף בפחות משבעה מאות ליטר ויש מחמירין על יותר משמונה מאות, גם יש מחמירין עוד על יותר מתשעה מאות ליטר, ולבאר המקורים והטעמים של כל אלו השיטות קצר היריעה מהכיל בשולי המכתב, גם '''אין''' הפנאי מסכים, אבל בוודאי ידוע הכל לכת"ה שלימ"א, ובמקומינו נהגו להחמיר בשיעורי מקוה לכל הדיעות וכמו שכתב התשב"ץ (ח"ג סימן ל"נ) בספק בשיעורין להחמיר בכל מילי דאורייתא, ובפרט בעניני מקוה כתב התשב"ץ (ח"א סימן י"ז) להחמיר '''אף''' בשאר הוראות לחוש אף לדיעה יחידית, אבל במקומות שמקילין בשבע מאות ליטר אין להרהר אחריהם כי יש להם על מה שיסמוכו שיש גדולים סוברים כן, ופשיטא שאין להוציא על זה שם פסול ח"ו, והאומר על זה איזה שם פסול עתיד ליתן את הדין, אבל אם אפשר לתקן שיהיה לכל הדיעות מהראוי לתקן, ובפרט כשהוא גם עבור אותן שבאו ממקומות שכבר נהגו וקבלו עליהם להחמיר בזה, וכבר ביארתי בתשו' (סימן י' אות ז') שפה באמעריקא מחוייב כל אחד ואחד להתנהג כחומרי המקום שיצא משם.
{{יישור מרכזי|ב}}
'''מ"ש''' אם לוותר על נקב ההשקה לבור הזריעה לא הבנתי, הלא לבור הזריעה אין נ"מ כלל בהשקה כי המים שבבור הטבילה המה באים מבור הזריעה והכל חד הוא, אלא שבשביל שהוא נתן סאה ונטל סאה עושים השקה לבור השני, א"כ אין צריך השקה אלא לבור השני. ובלא"ה לא הבנתי הלא אפשר לתקן הכל בניקל להגביה המים מעל נקב ההשקה בין בבור ההשקה ובין בבור הטבילה ואם עי"ז יהיו המים גבוהים ביותר אפשר להרחיב שליבה התחכונה בהמקוה שיעמדו שם הנשים בשעת טבילה, גם אפשר לעשות נקב כשפופרת הנוד בין שני הבורות דהיינו בור הזריעה ובור ההשקה, ובאמת שהעיקר הוא שיהיה השקה כדינו לכל הדעות ואם יש השקה כראוי בלי שום חשש אין נ"מ עוד בבור הזריעה מכמה טעמים שאין להאריך כאן, ועכ"פ יש הרבה דרכים לתקן כאשר אמרתי פא"פ להמוכ"ז נ"י וחכם כיו"ב יוכל לתקן הכל שלא יהיה מקום לערער וכדרכי ת"ח דכוותיה המרבים שלום בעולם.
ושלום לו ולכל הנלוים אליו כאשר איוותה נפשו וכלו"נ ידידי דושת"ה באה"ר מצפה לישועת השי"ת
הק' יואל טייטלבוים
<nowiki>*</nowiki>) תשובה זו ערוכה להר"ב מו"ה יואל מאשקאוויטש זצ"ל משאץ, בשנת תשי"ד
[[קטגוריה:שו"ת דברי יואל]]  
[[קטגוריה:שו"ת דברי יואל]]  
[[קטגוריה:שו"ת דברי יואל - אורח חיים]]
[[קטגוריה:שו"ת דברי יואל - אורח חיים]]

גרסה מ־21:18, 21 בדצמבר 2024

תמונה
תמונה
       הודעה! בדף זה יתכנו שגיאות וטעויות, אנא עזרו לנו לתקן אותם
       
       כמו כן השימוש בטקסט הוא אך ורק לצרכי לימוד ועיון ולא לצרכים מסחריים.
       
       אם עדיין אין ברשותכם חשבון הרשמו עכשיו בדף בקשת חשבון


  << יורה דעה סימן מט שו"ת דברי יואל יורה דעה סימן נא >>

~ סימן סו ~

ב"ה

א

*) הנני להשיב בקצרה בשולי המכתב כמבוקהו, והנה בשיעור המקוה יש הרבה דעות בפוסקים, יש מקילין אף בפחות משבעה מאות ליטר ויש מחמירין על יותר משמונה מאות, גם יש מחמירין עוד על יותר מתשעה מאות ליטר, ולבאר המקורים והטעמים של כל אלו השיטות קצר היריעה מהכיל בשולי המכתב, גם אין הפנאי מסכים, אבל בוודאי ידוע הכל לכת"ה שלימ"א, ובמקומינו נהגו להחמיר בשיעורי מקוה לכל הדיעות וכמו שכתב התשב"ץ (ח"ג סימן ל"נ) בספק בשיעורין להחמיר בכל מילי דאורייתא, ובפרט בעניני מקוה כתב התשב"ץ (ח"א סימן י"ז) להחמיר אף בשאר הוראות לחוש אף לדיעה יחידית, אבל במקומות שמקילין בשבע מאות ליטר אין להרהר אחריהם כי יש להם על מה שיסמוכו שיש גדולים סוברים כן, ופשיטא שאין להוציא על זה שם פסול ח"ו, והאומר על זה איזה שם פסול עתיד ליתן את הדין, אבל אם אפשר לתקן שיהיה לכל הדיעות מהראוי לתקן, ובפרט כשהוא גם עבור אותן שבאו ממקומות שכבר נהגו וקבלו עליהם להחמיר בזה, וכבר ביארתי בתשו' (סימן י' אות ז') שפה באמעריקא מחוייב כל אחד ואחד להתנהג כחומרי המקום שיצא משם.

ב

מ"ש אם לוותר על נקב ההשקה לבור הזריעה לא הבנתי, הלא לבור הזריעה אין נ"מ כלל בהשקה כי המים שבבור הטבילה המה באים מבור הזריעה והכל חד הוא, אלא שבשביל שהוא נתן סאה ונטל סאה עושים השקה לבור השני, א"כ אין צריך השקה אלא לבור השני. ובלא"ה לא הבנתי הלא אפשר לתקן הכל בניקל להגביה המים מעל נקב ההשקה בין בבור ההשקה ובין בבור הטבילה ואם עי"ז יהיו המים גבוהים ביותר אפשר להרחיב שליבה התחכונה בהמקוה שיעמדו שם הנשים בשעת טבילה, גם אפשר לעשות נקב כשפופרת הנוד בין שני הבורות דהיינו בור הזריעה ובור ההשקה, ובאמת שהעיקר הוא שיהיה השקה כדינו לכל הדעות ואם יש השקה כראוי בלי שום חשש אין נ"מ עוד בבור הזריעה מכמה טעמים שאין להאריך כאן, ועכ"פ יש הרבה דרכים לתקן כאשר אמרתי פא"פ להמוכ"ז נ"י וחכם כיו"ב יוכל לתקן הכל שלא יהיה מקום לערער וכדרכי ת"ח דכוותיה המרבים שלום בעולם.

ושלום לו ולכל הנלוים אליו כאשר איוותה נפשו וכלו"נ ידידי דושת"ה באה"ר מצפה לישועת השי"ת

הק' יואל טייטלבוים


*) תשובה זו ערוכה להר"ב מו"ה יואל מאשקאוויטש זצ"ל משאץ, בשנת תשי"ד