ויואל משה/מאמר שלש שבועות/סימן יח: הבדלים בין גרסאות בדף
יצירת דף עם התוכן "יח ובגמרא (פסחים פז:) אמר ר' אושעיא מאי דכתיב (שופטים ה', י"א) צדקת פרזונו בישראל, צדקה עשה הקדוש ברוך הוא בישראל שפזרן לבין האומות. ובגמ' (ע"ז י:) על הא דכתיב (זכריה ב', י') כי כארבע רוחות השמים פרשתי אתכם כשם שאי אפשר לעולם בלא רוחות כך אי אפשר לעולם בלא ישראל, ופ..." |
אין תקציר עריכה |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
יח | {{ניווט|דף_ראשי=ויואל משה/מאמר שלש שבועות|תווית_דף_ראשי=מאמר שלוש שבועות|הבא=ויואל משה/מאמר שלש שבועות/סימן יט|תווית_הבא=סימן יט|תווית_קודם=סימן יז|קודם=ויואל משה/מאמר שלש שבועות/סימן יז}} | ||
== '''~ סימן יח ~''' == | |||
ובגמרא (פסחים פז:) אמר ר' אושעיא מאי דכתיב (שופטים ה', י"א) צדקת פרזונו בישראל, צדקה עשה הקדוש ברוך הוא בישראל שפזרן לבין האומות. ובגמ' (ע"ז י:) על הא דכתיב (זכריה ב', י') כי כארבע רוחות השמים פרשתי אתכם כשם שאי אפשר לעולם בלא רוחות כך אי אפשר לעולם בלא ישראל, ופירש (שם) המהרש"א שעל ידי שפיזר אותם בארבע רוחות העולם התפרסם בכל העולם אמונתו ותורתו והוא קיום של עולם. וכן נראה מלשון רש"י ז"ל (תענית ג:) על הא דאמר אי אפשר לעולם בלא ישראל שאין העולם מתקיים אלא בשביל ישראל, והכי אמר קרא כי כארבע רוחות השמים פרשתי אתכם לרוחות העולם כדי שיתקיים שנאמר אם לא בריתי יומם ולילה חקות שמים וארץ לא שמתי. | ובגמרא (פסחים פז:) אמר ר' אושעיא מאי דכתיב (שופטים ה', י"א) צדקת פרזונו בישראל, צדקה עשה הקדוש ברוך הוא בישראל שפזרן לבין האומות. ובגמ' (ע"ז י:) על הא דכתיב (זכריה ב', י') כי כארבע רוחות השמים פרשתי אתכם כשם שאי אפשר לעולם בלא רוחות כך אי אפשר לעולם בלא ישראל, ופירש (שם) המהרש"א שעל ידי שפיזר אותם בארבע רוחות העולם התפרסם בכל העולם אמונתו ותורתו והוא קיום של עולם. וכן נראה מלשון רש"י ז"ל (תענית ג:) על הא דאמר אי אפשר לעולם בלא ישראל שאין העולם מתקיים אלא בשביל ישראל, והכי אמר קרא כי כארבע רוחות השמים פרשתי אתכם לרוחות העולם כדי שיתקיים שנאמר אם לא בריתי יומם ולילה חקות שמים וארץ לא שמתי. | ||
גרסה אחרונה מ־20:28, 17 באוגוסט 2024
~ סימן יח ~
ובגמרא (פסחים פז:) אמר ר' אושעיא מאי דכתיב (שופטים ה', י"א) צדקת פרזונו בישראל, צדקה עשה הקדוש ברוך הוא בישראל שפזרן לבין האומות. ובגמ' (ע"ז י:) על הא דכתיב (זכריה ב', י') כי כארבע רוחות השמים פרשתי אתכם כשם שאי אפשר לעולם בלא רוחות כך אי אפשר לעולם בלא ישראל, ופירש (שם) המהרש"א שעל ידי שפיזר אותם בארבע רוחות העולם התפרסם בכל העולם אמונתו ותורתו והוא קיום של עולם. וכן נראה מלשון רש"י ז"ל (תענית ג:) על הא דאמר אי אפשר לעולם בלא ישראל שאין העולם מתקיים אלא בשביל ישראל, והכי אמר קרא כי כארבע רוחות השמים פרשתי אתכם לרוחות העולם כדי שיתקיים שנאמר אם לא בריתי יומם ולילה חקות שמים וארץ לא שמתי.
ומבואר בזה שרצון הבורא ברוך הוא וברוך שמו הוא לטובת ישראל ולטובת העולם שבזמן הגולה יהיו ישראל מפוזרין בכל ארבע רוחות העולם ולא יעלו כולם לארץ ישראל. ובתנא דבי אליהו (סדר אליהו רבא פרק י') שמדבר שם ממה שפיזר הקדוש ברוך הוא את ישראל כתב על זה המשל בעל הבית הוא יודע באיזה מקום יפקיד את כליו, וכשיבוא בעל הבית לביתו יביא כליו עמו לתוך הבית. ומבואר בזה שאך הקדוש ברוך הוא שהוא הבעל הבית יודע לסדר באיזה מקומות יפזר את ישראל כמו שאמר הכתוב מה' מצעדי גבר כוננו וכשיהיה זמן הגאולה לבוא אל ביתו והיכלו, אז יקבצם השם יתברך הוא ולא אחר.
ובמדרש רבה פרשת לך (פרשה מ"ד סי' כ"א) על הכתוב (בראשית ט"ו, י"ג) ויאמר לאברם ידוע תדע כי גר יהיה זרעך וגו' דרש ידוע שאני מפזרן, תדע שאני מכנסן, ידוע שאני ממשכנן, תדע שאני פורקן, ידוע שאני משעבדן, תדע שאני גואלן, עד כאן. הנה אמר הכתוב ידוע תדע שצריך לידע זה שאך הקדוש ברוך הוא, הוא המפזר והוא המכנס, ומבלעדו אין רשות להתערב בזה. ועיין בנזר הקודש (שם) שמאריך לפרש דאף שהכתוב מדבר בגאולת מצרים, מכל מקום הראה לנו שגאולת מצרים הוא האות והמופת על הגאולה העתידה שכן יהיה הכל כמו במצרים כמו שנאמר כימי צאתך מארץ מצרים אראנו נפלאות.