שו"ת דברי יואל/אורח חיים/סימן ב: הבדלים בין גרסאות בדף
אין תקציר עריכה |
אין תקציר עריכה |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
{{הודעה חשובה}}{{ניווט|קודם=שו"ת_דברי_יואל/אורח_חיים/סימן_א|תווית_קודם=אורח חיים סימן א|דף_ראשי=שו"ת_דברי_יואל|תווית_דף_ראשי=שו"ת דברי יואל|הבא=שו"ת_דברי_יואל/ | {{הודעה חשובה}}{{ניווט|קודם=שו"ת_דברי_יואל/אורח_חיים/סימן_א|תווית_קודם=אורח חיים סימן א|דף_ראשי=שו"ת_דברי_יואל|תווית_דף_ראשי=שו"ת דברי יואל|הבא=שו"ת_דברי_יואל/אורח חיים/סימן_ג|תווית_הבא=אורח_חיים סימן ג}} | ||
<blockquote>ג׳ ויגש תשי״ב לפ״ק שלו׳ וכט״ם אל כבוד ידידי הרב הטאוה״ג הו״ב יראת ה׳ היא אוצרו כש״ת מוה״ר יצחס אייזי p ליבערמאן שליט״א בק״ק שיקאגא יצ״ו.</blockquote> | <blockquote>ג׳ ויגש תשי״ב לפ״ק שלו׳ וכט״ם אל כבוד ידידי הרב הטאוה״ג הו״ב יראת ה׳ היא אוצרו כש״ת מוה״ר יצחס אייזי p ליבערמאן שליט״א בק״ק שיקאגא יצ״ו.</blockquote> | ||
גרסה מ־21:58, 27 ביולי 2024
הודעה: דף זה דורש עריכת שגיאות בטקסט, שיפור הפיסוק וכדו' אנא עזור לנו לשפר את הדף | השימוש בטקסט הוא לצורך חיפוש ולימוד וכדו', אין להשתמש בזה לצורך מסחר בשופו"א
ג׳ ויגש תשי״ב לפ״ק שלו׳ וכט״ם אל כבוד ידידי הרב הטאוה״ג הו״ב יראת ה׳ היא אוצרו כש״ת מוה״ר יצחס אייזי p ליבערמאן שליט״א בק״ק שיקאגא יצ״ו.
אחדשת״ה באה״ר, הגיעני מכתבו ומחמת טירלות שונות לא השבתי על אתר, מ״ש בדין איטר יד שעושה כל מלאכתו בשמאל, ולרוב יכתוב ג״כ ביל זו רק לפעמים כשנזכר יתאמץ ויכתוב בימינו ימין כל אדם, ובדעתו להנהיג עצמו מעט מעט לכתוב רק ביד כימין של כל אדם, והביא ■מתשו׳ אבני צדק )חא׳׳ח סי׳ ג'( שהעלה להלכה שאם יוכל ירגיל עצש מהיום והלאה לכתוב בימין ואז יניא התפילין כמו כל אדם. הנה שגה ברואה, דבתשו׳ א״צ מיירי שעושה כל מלאכתו בימין שהורגל כן מכבר, ואך הכתיבה נשאר לו שעושה בשמאל, ואינו אלא לפרקים, לכן שפיר נתן לו עצה נכונה שירגיל עצמו לכתוב גם אותו הכתיבה המועטת בימין, ונמצא עושה הכל בימין בין ככתיבה ובין שאר מלאכות, ובזה יצא מן הספיקות. אבל בנידון דידיה שעושה כל מלאכתו בשמאל, ולרוב יכתוב ג׳׳כ ביד שמאל, א״כ אם ירגיל עצמו לכתוב רק ביד ימין מכניס עצמו לבית הספק של השני דיעות המובאין בשו״ע )סימן כ״ז סעיף ו׳( אם תלוי העיקר בכתיבה או בשאר מלאכות, וזה גרע עוד כיון שאין הכתיבה ביד ■ימין מתולדה אלא שכרגיל עצמו אמ״כ, ואולי גם דיעה השניה ■מודה שכתיבה כזו אינו מבטל ^מה שעושה כל מלאכתו בשמאל, ועיין מג״א סימן כ״ז ס״ק יו״ד ובא״צ הנ״ל, וא״כ בולאי יותר טוב שגס להלאה יכתוב בשמאלו ולא ישנה את הרגלו, וכשהוא עושה הכל בשמאלו בין שאר מלאכות ובין הכתיבה, זה פשוט מדין השו״ע שיניח בימינו ואין בזה ספק ומחלוקת בפוסקים. זולת אם יוכל להרגיל עצמו לעשות הכל בימין כל המלאכות וגם הכתיבה, זה ודאי ■טוב שיוכל להניח ככל אדם שאפשר לסמוך על הפוסקים דמהני הרגל, אבל אם ירגיל עצמו רק בכתיבה בימין לא בשאר מלאכות כאשר הבנתי !ממכתבו, זה ■אין לעשות שממיס עצש לספק ברכה לבטלה. אמנם אף אם יעשה הכל בשמאלו שצריך מדין השו״ע להניח בימינו, !מ״׳מ ■מהראוי שאחר התפילה בביתו
שאלות ותשומת או״ח סימן ב ג ד ב ר ואל כא יניח תפילין בשמאל של כל אדם בלי ברכה, לצלות. לעת האריז״ל המובא בשע״ת בשם מהר״י צמח שגם האיפר אינו רשאי לשנות משאר בני אדם, ואף שאין כן דעת הפוסקים מכל מקום מהראוי לצאת גם דעת האר״י ז״ל, ומובן שיניח בלא ברכה או אם יאמר הברכה יהרהר השמות במחשבה ולא יוציאם בפה. וצריך שיהיה לו שני תש״י כדי שיבוא הנחת תפילין על הסדר המפברתא לצד הכתף והקציצה לצד היד זהיו״ד לצד הלב. ...
והשי״ת יהיה בעזרו זיצליחהו בכל דרכיו ועניניו, ויזכה ׳לישב באהלה של תורה ועבודת השי״ת מתוך נחת והרחבת הלב, ולשבוע רוב תענוג ונחת מכל צאצאיו ויו״ח ולגדלם על דרך התורה והיראה כאשר עם לבבו. גם יעזור השי״ת לידידו מו״ה יוסף בן גישא נ״י שיצליח בכל עסקיו ויוכל לשלם את נושיו ויתברך בכל עניניו שיוכל למשות מצות ומעש״ע כראוי. והנני ידידו דושת״ה באה״ר הק׳ יואל טייטלבדם