ויואל משה/מאמר שלש שבועות/סימן ה: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך אוצר מהרי''ט
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
יצירת דף עם התוכן "ה ובלאו הכי ברוב כתבי התנ"ך, בשמואל א' כ"ו (י"ט) מבואר ברש"י ז"ל שם על הכתוב גרשוני וגו' לאמור לך עבוד וגו' היוצא מארץ ישראל לחוץ לארץ בזמן הבית כאלו עובד עבודה זרה, ומבואר בפירוש שאין זה אלא בזמן הבית. אמנם באיזו דפוסים נשמטה תיבת "בזמן הבית", אולם גם בלאו הכי כ..."
 
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
{{ניווט|קודם=ויואל_משה/מאמר_שלש_שבועות/סימן_ד|תווית_קודם=ויואל משה סימן ד|דף_ראשי=ויואל_משה/מאמר_שלש_שבועות|תווית_דף_ראשי=ויואל משה מאמר שלש שבועות|הבא=ויואל_משה/מאמר_שלש_שבועות/סימן_ו|תווית_הבא=ויואל משה סימן ה}}
ה
ה



גרסה מ־15:03, 1 ביולי 2024

  << ויואל משה סימן ד ויואל משה מאמר שלש שבועות ויואל משה סימן ה >>

ה

ובלאו הכי ברוב כתבי התנ"ך, בשמואל א' כ"ו (י"ט) מבואר ברש"י ז"ל שם על הכתוב גרשוני וגו' לאמור לך עבוד וגו' היוצא מארץ ישראל לחוץ לארץ בזמן הבית כאלו עובד עבודה זרה, ומבואר בפירוש שאין זה אלא בזמן הבית. אמנם באיזו דפוסים נשמטה תיבת "בזמן הבית", אולם גם בלאו הכי כיון שהביא רש"י ז"ל שם על זה מה שכתב התרגום יונתן אזיל דוד ביני עממיא פלחי טעוותא, שמעינן דכשהולך בגולה נקרא כאלו עובד עבודה זרה. וגם בפרשת ואתחנן (דברים ד' כ"ח) על הכתוב ועבדתם שם אלהים, פירשו שני התרגומים תרגום אונקלוס ותרגום יונתן וכן ברש"י ז"ל כתב כתרגומו משאתם עובדים לעובדיהם כאלו אתם עובדים להם. והרי לך מבואר להדיא שמחמת זה נקראו ההולכים בגולה בין האומות כאלו עובדי עבודה זרה יען שנעשו משועבדים לעובדי עבודה זרה, וזה לא היה שייך רק בעת שהיו ישראל שרויין על אדמתם, והיתה שמה ממשלה המאמינים בהקדוש ברוך הוא, ומפני שיצאו משם והלכו להם תחח ממשלת עובדי עבודה זרה, נקראו כך שהם כאלו עובד עבודה זרה. וכן הביא רש"י ז"ל שם בתנ"ך שמואל א' על הכתוב כי גרשוני וגו' את דברי התרגום יונתן שפירש כן, וכן פירש רש"י ז"ל בכתובות דף ק"י (ע"ב) בהך מימרא דהדר בחוץ לארץ כאלו עובד עבודה זרה שלמדו מדוד, וכתב רש"י ז"ל שנאמר כן בדוד מפני שהיה צריך לברוח (ולצאת) מארץ ישראל אל מלך מואב ואל אכיש, ולא אמר הטעם בשביל שברח לחוץ לארץ אלא בשביל שברח אל מלך מואב ואל אכיש, והרי שהטעם הוא רק בשביל הממשלה.

ובאמת כתבו התוספות בגיטין דף ב' (ע"א) ד"ה ואשקלון, דארץ פלשתים היא מארץ ישראל ואברהם ויצחק היו דרין שם, והביאו שגם ביהושע משמע דפלשתים מארץ ישראל, ואם כן מה שברח דוד לארץ פלשתים אינו מוכרח שהיה בחוץ לארץ, אבל הטעם הוא בשביל שהיה שם ממשלת עכו"ם. וכבר ביארתי זה באורך שכן הוא גם דעת הרמב"ם ועוד הרבה ראשונים, ואולי גם הרמב"ן יודה לזה. ובמאמר השני שדעתי לכתוב אם ירצה השם במצות ישוב ארץ ישראל אבאר זה באורך, וכאן לא הבאתי אלא להעיר בקצרה כפי הצורך לעניננו. ונראה דגם אותן שחולקים על הרבינו מאיר במה שכתב דהך שקלא וטריא שבבבלי בהדינים דהכל מעלין שלא חילקו בין אשה לאיש מיירי רק בזמן הבית, מודי בהך מימרא דהדר בחוץ לארץ כאלו עובד עבודה זרה שלמדו זה מדוד שהיה בזמן שבני ישראל היו שרויין על אדמתן, דאי אפשר ללמוד משם על זמן הזה דליתא עכשיו להך טעמא שהיה אז בימי דוד שהלך ממלכות שאול למלך פלשתים.