ויואל משה/מאמר שלש שבועות/סימן כ: הבדלים בין גרסאות בדף
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה |
אין תקציר עריכה |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
{{ניווט|דף_ראשי=ויואל משה/מאמר שלש שבועות | {{ניווט|דף_ראשי=ויואל משה/מאמר שלש שבועות|תווית_דף_ראשי=מאמר שלוש שבועות|הבא=ויואל משה/מאמר שלש שבועות/סימן כא|תווית_הבא=סימן כא|תווית_קודם=סימן יט|קודם=ויואל משה/מאמר שלש שבועות/סימן יט}} | ||
== '''~ סימן כ ~''' == | == '''~ סימן כ ~''' == | ||
גרסה אחרונה מ־15:24, 4 בספטמבר 2024
~ סימן כ ~
ויותר מזה כתב המהר"ל מפראג ז"ל (בספרו נצח ישראל פרק כ"ד), שמאריך שם טובא בדין אלו השבועות שלא לשנות כלל בענין הגלות וסיים לבסוף לפרש מה שאמרו (במדרש רבה שה"ש פרשה ב' י"ח) שהשביען בדורו של שמד וזה לשונו שרצה לומר אף אם יהיו רוצים להמית אותם בעינויים קשים, לא יהיו יוצאים ולא יהיו משנים בזה. וכן הפירוש אצל כל אחד ואחד משבועות הללו. ויש להבין זה, ועיי"ש באריכות דבריו. ונמצא לפי דבריו שלא די מה שאסור לצאת מן הגלות אף ברשות, אלא אף אם יכופו עליהם בכפיה של מיתה רחמנא ליצלן, גם אז אסור לעבור על השבועות הללו כמו בכפיה של שמד רחמנא ליצלן. ונראה ממרוצת דבריו שסובב בזה גם על השבועה שלא יעלו בחומה. ובעיקר הדבר מה שכתב בענין זה משפט חרוץ של יהרג ואל יעבור, יתבאר אי"ה להלן טעמו ונימוקו.