ויואל משה/מאמר שלש שבועות/סימן מט: הבדלים בין גרסאות בדף
יצירת דף עם התוכן "מט והנה המהר"ל מפראג ז"ל בהגדה שלו כתב בטעם פתיחת הדלת קודם שפוך חמתך ודחה כל הטעמים שפירשו בזה, אלא האריך בטעמא דהך מנהגא דכיון שבא לעורר אז רחמים ורצון לגאולה שלימה, לפיכך אנו חייבים להודיע לבנינו ולפרסם מה שקבלה בידינו מן הנביאים שטרם שיבוא הגואל יקדים..." |
אין תקציר עריכה |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
מט | {{ניווט|דף_ראשי=ויואל משה/מאמר שלש שבועות|תווית_דף_ראשי=מאמר שלוש שבועות|הבא=ויואל משה/מאמר שלש שבועות/סימן נ|תווית_הבא=סימן נ|תווית_קודם=סימן מח|קודם=ויואל משה/מאמר שלש שבועות/סימן מח}} | ||
== '''~ מט ~''' == | |||
והנה המהר"ל מפראג ז"ל בהגדה שלו כתב בטעם פתיחת הדלת קודם שפוך חמתך ודחה כל הטעמים שפירשו בזה, אלא האריך בטעמא דהך מנהגא דכיון שבא לעורר אז רחמים ורצון לגאולה שלימה, לפיכך אנו חייבים להודיע לבנינו ולפרסם מה שקבלה בידינו מן הנביאים שטרם שיבוא הגואל יקדים אליהו הנביא לבשר הגאולה כמו שהוא בפסוקים, ועל כן זה האות שהוא הגואל. והרי זה יסוד אמת ועיקר גדול לאמונת ביאת המשיח שאנו מצפים עליו למען לא נפול ברשת איזה משיח שקר ולפיכך נוהגין כאן לפתוח הדלת לכבודו של אליהו הנביא וגם למזוג לכבודו כוס מיוחד כוס ישועה של הגאולה הכל כדי לפרסם בפני בני ביתו ולהודיעם שהגאולה תלוי בביאת אליהו הנביא מקודם לבשר הגאולה, ועיי"ש שהאריך בזה וסיים שהוא טעם נכון וברור מתוק מדבש במנהג פתיחת הדלת. ומבואר בזה דעתו ז"ל שהסימן הברור לידע אם היא גאולה הוא מה שאמר הכתוב הנה אנכי שולח לכם את אליה, ואך בזה יתוודע אם היא גאולה אם נראה שבא אליהו מקודם לבשר הגאולה. | והנה המהר"ל מפראג ז"ל בהגדה שלו כתב בטעם פתיחת הדלת קודם שפוך חמתך ודחה כל הטעמים שפירשו בזה, אלא האריך בטעמא דהך מנהגא דכיון שבא לעורר אז רחמים ורצון לגאולה שלימה, לפיכך אנו חייבים להודיע לבנינו ולפרסם מה שקבלה בידינו מן הנביאים שטרם שיבוא הגואל יקדים אליהו הנביא לבשר הגאולה כמו שהוא בפסוקים, ועל כן זה האות שהוא הגואל. והרי זה יסוד אמת ועיקר גדול לאמונת ביאת המשיח שאנו מצפים עליו למען לא נפול ברשת איזה משיח שקר ולפיכך נוהגין כאן לפתוח הדלת לכבודו של אליהו הנביא וגם למזוג לכבודו כוס מיוחד כוס ישועה של הגאולה הכל כדי לפרסם בפני בני ביתו ולהודיעם שהגאולה תלוי בביאת אליהו הנביא מקודם לבשר הגאולה, ועיי"ש שהאריך בזה וסיים שהוא טעם נכון וברור מתוק מדבש במנהג פתיחת הדלת. ומבואר בזה דעתו ז"ל שהסימן הברור לידע אם היא גאולה הוא מה שאמר הכתוב הנה אנכי שולח לכם את אליה, ואך בזה יתוודע אם היא גאולה אם נראה שבא אליהו מקודם לבשר הגאולה. | ||
גרסה אחרונה מ־20:51, 14 בדצמבר 2024
~ מט ~
והנה המהר"ל מפראג ז"ל בהגדה שלו כתב בטעם פתיחת הדלת קודם שפוך חמתך ודחה כל הטעמים שפירשו בזה, אלא האריך בטעמא דהך מנהגא דכיון שבא לעורר אז רחמים ורצון לגאולה שלימה, לפיכך אנו חייבים להודיע לבנינו ולפרסם מה שקבלה בידינו מן הנביאים שטרם שיבוא הגואל יקדים אליהו הנביא לבשר הגאולה כמו שהוא בפסוקים, ועל כן זה האות שהוא הגואל. והרי זה יסוד אמת ועיקר גדול לאמונת ביאת המשיח שאנו מצפים עליו למען לא נפול ברשת איזה משיח שקר ולפיכך נוהגין כאן לפתוח הדלת לכבודו של אליהו הנביא וגם למזוג לכבודו כוס מיוחד כוס ישועה של הגאולה הכל כדי לפרסם בפני בני ביתו ולהודיעם שהגאולה תלוי בביאת אליהו הנביא מקודם לבשר הגאולה, ועיי"ש שהאריך בזה וסיים שהוא טעם נכון וברור מתוק מדבש במנהג פתיחת הדלת. ומבואר בזה דעתו ז"ל שהסימן הברור לידע אם היא גאולה הוא מה שאמר הכתוב הנה אנכי שולח לכם את אליה, ואך בזה יתוודע אם היא גאולה אם נראה שבא אליהו מקודם לבשר הגאולה.
אמנם הרמב"ם ז"ל אין דעתו כן שהרי כתב (בסוף הלכות מלכים פרק י"ב ה"ב) שהוא פלוגתא בין החכמים שיש אומרים שקודם מלחמת גוג ומגוג שהוא בתחלת ימי המשיח יבוא אליהו. ויש אומרים שקודם ביאת המשיח יבוא אליהו, ואין בזה הכרע, אם כן לפי דעתו ז"ל היא פלוגתא אם יבוא אליהו קודם ביאת המשיח או אחר כך קודם מלחמת גוג ומגוג, ואי אפשר ליתן בזה סימן.