ויואל משה/מאמר שלש שבועות/סימן מד: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך אוצר מהרי''ט
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
יצירת דף עם התוכן "מד וכתב הכלי יקר בפרשת בראשית במה שאמרו אמר ר' יצחק לא היה צריך להתחיל את התורה וכו' אלא כדי שלא יאמרו האומות לסטים אתם. וקשה מה בכך אם יאמרו לסטים אתם, וכי בעבור זה ישנה סדר התורה. תשובה לזה, לפי שדבר זה גורם כפירה בעיקר כי יאמרו לית דין ולית דיין וכל דאלים ג..."
 
אין תקציר עריכה
 
(2 גרסאות ביניים של 2 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
מד
{{ניווט|דף_ראשי=ויואל משה/מאמר שלש שבועות|תווית_דף_ראשי=מאמר שלוש שבועות|הבא=ויואל משה/מאמר שלש שבועות/סימן מה|תווית_הבא=סימן מה|תווית_קודם=סימן מג|קודם=ויואל משה/מאמר שלש שבועות/סימן מג}}
== '''~ מד ~''' ==


וכתב הכלי יקר בפרשת בראשית במה שאמרו אמר ר' יצחק לא היה צריך להתחיל את התורה וכו' אלא כדי שלא יאמרו האומות לסטים אתם. וקשה מה בכך אם יאמרו לסטים אתם, וכי בעבור זה ישנה סדר התורה. תשובה לזה, לפי שדבר זה גורם כפירה בעיקר כי יאמרו לית דין ולית דיין וכל דאלים גבר, והאריך בזה עד שכתב לבסוף שמה שאמר (ר' יצחק) לא היה צריך להתחיל (וכו') אין הפירוש שלא יכתוב בתורה כלל הסיפור שמבראשית עד החודש וגו', שהרי יש בו צורך גדול בסיפור חידוש העולם ועוד כמה ענינים עיקריים שמה (עיי"ש), אלא שרצה לומר מאחר שעיקר התורה למצותיה (נתנה), (אם כן) היה לו להתחיל התורה במצוה ראשונה והסיפור שמבראשית יאמר אחר כך, על כן מתרץ שאילו היה כותב כן היה נותן יד לפושעים לפקור על התורה במינות וכפירה, על כן הוצרך להקדים סיפור חידוש העולם להורות שלא על ידי לסטיות לקחו הארץ (כי אם בצדק ובמשפט), יעיי"ש שהאריך טובא בזה. והנה מה שנראה מדבריו דכל מיני גזל הוי מינות וכפירה, בזה יש לפקפק דידוע שהקדוש ברוך הוא מניח בעלי בחירה לעשות, וכן הוא בכל העבירות שהמה נגד רצונו יתברך שמו ואף על פי כן הבחירה חפשית, אבל באותו המאמר שכתב זה על מה שאמרו לא היה צריך להתחיל את התורה דמיירי שמה מכיבוש הארץ וחירות מן המלכיות, בזה דבריו צודקים מאוד כי כיבוש הארץ וחירות מן המלכיות הוא אך בידו של הקדוש ברוך הוא ונשבע על ככה.  
וכתב הכלי יקר בפרשת בראשית במה שאמרו אמר ר' יצחק לא היה צריך להתחיל את התורה וכו' אלא כדי שלא יאמרו האומות לסטים אתם. וקשה מה בכך אם יאמרו לסטים אתם, וכי בעבור זה ישנה סדר התורה. תשובה לזה, לפי שדבר זה גורם כפירה בעיקר כי יאמרו לית דין ולית דיין וכל דאלים גבר, והאריך בזה עד שכתב לבסוף שמה שאמר (ר' יצחק) לא היה צריך להתחיל (וכו') אין הפירוש שלא יכתוב בתורה כלל הסיפור שמבראשית עד החודש וגו', שהרי יש בו צורך גדול בסיפור חידוש העולם ועוד כמה ענינים עיקריים שמה (עיי"ש), אלא שרצה לומר מאחר שעיקר התורה למצותיה (נתנה), (אם כן) היה לו להתחיל התורה במצוה ראשונה והסיפור שמבראשית יאמר אחר כך, על כן מתרץ שאילו היה כותב כן היה נותן יד לפושעים לפקור על התורה במינות וכפירה, על כן הוצרך להקדים סיפור חידוש העולם להורות שלא על ידי לסטיות לקחו הארץ (כי אם בצדק ובמשפט), יעיי"ש שהאריך טובא בזה. והנה מה שנראה מדבריו דכל מיני גזל הוי מינות וכפירה, בזה יש לפקפק דידוע שהקדוש ברוך הוא מניח בעלי בחירה לעשות, וכן הוא בכל העבירות שהמה נגד רצונו יתברך שמו ואף על פי כן הבחירה חפשית, אבל באותו המאמר שכתב זה על מה שאמרו לא היה צריך להתחיל את התורה דמיירי שמה מכיבוש הארץ וחירות מן המלכיות, בזה דבריו צודקים מאוד כי כיבוש הארץ וחירות מן המלכיות הוא אך בידו של הקדוש ברוך הוא ונשבע על ככה.  


[[קטגוריה:ויואל משה]] [[קטגוריה:ויואל משה – מאמר שלש שבועות]]
[[קטגוריה:ויואל משה]] [[קטגוריה:ויואל משה – מאמר שלש שבועות]]

גרסה אחרונה מ־20:48, 14 בדצמבר 2024

  << סימן מג מאמר שלוש שבועות סימן מה >>

~ מד ~

וכתב הכלי יקר בפרשת בראשית במה שאמרו אמר ר' יצחק לא היה צריך להתחיל את התורה וכו' אלא כדי שלא יאמרו האומות לסטים אתם. וקשה מה בכך אם יאמרו לסטים אתם, וכי בעבור זה ישנה סדר התורה. תשובה לזה, לפי שדבר זה גורם כפירה בעיקר כי יאמרו לית דין ולית דיין וכל דאלים גבר, והאריך בזה עד שכתב לבסוף שמה שאמר (ר' יצחק) לא היה צריך להתחיל (וכו') אין הפירוש שלא יכתוב בתורה כלל הסיפור שמבראשית עד החודש וגו', שהרי יש בו צורך גדול בסיפור חידוש העולם ועוד כמה ענינים עיקריים שמה (עיי"ש), אלא שרצה לומר מאחר שעיקר התורה למצותיה (נתנה), (אם כן) היה לו להתחיל התורה במצוה ראשונה והסיפור שמבראשית יאמר אחר כך, על כן מתרץ שאילו היה כותב כן היה נותן יד לפושעים לפקור על התורה במינות וכפירה, על כן הוצרך להקדים סיפור חידוש העולם להורות שלא על ידי לסטיות לקחו הארץ (כי אם בצדק ובמשפט), יעיי"ש שהאריך טובא בזה. והנה מה שנראה מדבריו דכל מיני גזל הוי מינות וכפירה, בזה יש לפקפק דידוע שהקדוש ברוך הוא מניח בעלי בחירה לעשות, וכן הוא בכל העבירות שהמה נגד רצונו יתברך שמו ואף על פי כן הבחירה חפשית, אבל באותו המאמר שכתב זה על מה שאמרו לא היה צריך להתחיל את התורה דמיירי שמה מכיבוש הארץ וחירות מן המלכיות, בזה דבריו צודקים מאוד כי כיבוש הארץ וחירות מן המלכיות הוא אך בידו של הקדוש ברוך הוא ונשבע על ככה.