שו"ת דברי יואל/יורה דעה/סימן נה: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך אוצר מהרי''ט
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
 
שורה 1: שורה 1:
{{טקסט מסריקה}}
{{ניווט|קודם=שו"ת_דברי_יואל/יורה דעה/סימן_נד|תווית_קודם=יורה דעה סימן נד|דף_ראשי=שו"ת_דברי_יואל|תווית_דף_ראשי=שו"ת דברי יואל|הבא=שו"ת_דברי_יואל/יורה_דעה/סימן_נו|תווית_הבא=יורה דעה סימן נו}}
{{ניווט|קודם=שו"ת_דברי_יואל/יורה דעה/סימן_נד|תווית_קודם=יורה דעה סימן נד|דף_ראשי=שו"ת_דברי_יואל|תווית_דף_ראשי=שו"ת דברי יואל|הבא=שו"ת_דברי_יואל/יורה_דעה/סימן_נו|תווית_הבא=יורה דעה סימן נו}}


== '''~ סימן נה ~''' ==
== '''~ סימן נה ~''' ==
ב"ה
ב"ה. אל כבוד הרבני ...
 
היות כי בדבר אותו המין הנקרא פיפינג זשעלי שמשתמשים בו האופים לכתיבת האותיות על מעשה האופה, שדיבר עמי כ"ת מזה. הנה שאלתי עוד אח"כ, וגם פה משתמשים בו האופים שהמה יראים ושלמים, בחושבם שהוא כשר בלי שום חשש, הגם שעדיין לבי נוקפי בזה, כי צריך חקירה ודרישה יותר לידע דבר ברור.


אל כבוד הרבני .
אבל כבר אמרתי לכבוד מעלתו נ"י בהיותו פה, שהרבה מינים יש בין אצל האופים ובין אצל היחידים אף היראים ושלמים, שמחמת מיעוט הידיעה בהמינים הבאים מבחוץ, נכשלים הרבה פעמים, ויודע אני בטוח שאצל הרוב אף מהיראים ושלמים, גם מהיחידים שבהם, אם יחקור וידרוש ימצא בביתם דברים שלא כהוגן, אבל אין להעלות על הדעת שיהיה על זה איזה חשש כל דהו על נאמנות האופה או על היחיד, אם הוא מוחזק לירא ושלם.


היות כי בדבר אותו המין הנקרא פיפ ג זשעלי שמשתמשים בו האופים לכתיבת האותיות על מעשה האופה שדיבר עמי כ"כ מזה, הנה שאלתי עוד אח"כ וגם פה משתמשים בו האופים שהמה יראים ושלמים בחושבם שהוא כשר בלי שום חשש, הגם שעדיין לבי נוקבי בזה כי צריך חקירה ודרישה יותר לידע דבר ברור, אבל כבר אמרתי לכ"מ נ"י בהיותו פה שהרבה מינים יש בין אצל האופים ובין אצל היחידים אף היראים ושלמים שמחמת מיעוט הידיעה בהמינים הבאים מבחוץ נכשלים הרבה פעמים, ויודע אני בטח שאצל הרוב אף מהיראים ושלמים גם מהיחידים שבהם אם יחקור וידרוש ימצא בביתם דברים שלא כהוגן, אבל אין להעלות על הדעת
אלא הבי"ד צריכים לשאלם על כל הדברים שמשתמשים בהם, ואח"כ לחקור ולדרוש ע"י אומנים בקיאים, וגם לברר הלכה להורות להאופים האסור והמותר. והעמדת משגיח גרידא אינו שום תיקון, כי במה שנוגע להחשש שיש בהמינים מחמת חסרון ידיעה ומיעוט חקירה ודרישה, זה לא ידע גם המשגיח, על כן העמדת משגיח בלבד הוא מילין דכדי, אלא צריך לעשות כנ"ל.


שיהי' עי"ז איזה חשש כל דהו על נאמנות האופה או על היחיד אם הוא מוחזק לירא ושלם, אלא הבי"ד צריכים לשאלם על כל הדברים שמשתמשים בהם, ואח"כ לחקור ולדרוש ע"י אומנים בקיאים, וגם לברר הלכה להורות להאופים האסור והמותר והעמדת משגיח גרידא אינו שום תיקון, כי במה שנוגע להכבש שיש בהמינים מחמת חסרון ידיעה ומיעוט חקירה ודרישה זה לא ידע גם המשגיח, ע"כ העמדת משגיח בלבד הוא מילין דכדי אלא צריך לעשות כנ"ל, וזה העיקר באמת, כי הירא לנפשו צריך לשאול אצל כל אדם יהיה מי שיהיה על כל מה שרוצה לאכול מה הוא נותן לתוכו ואח"כ יאכל והשי"ת יצילנו מכל מיני מכשולות ושגיאות, ויראנו מתורתו נפלאות.
וזה העיקר באמת, כי הירא לנפשו צריך לשאול אצל כל אדם יהיה מי שיהיה על כל מה שרוצה לאכול, מה הוא נותן לתוכו, ואח"כ יאכל. והשי"ת יצילנו מכל מיני מכשולות ושגיאות, ויראנו מתורתו נפלאות.


ידידו דו"ש באה"ר
ידידו דורש שלומו באהבה רבה


הק' יואל טייטלבוים
הק' יואל טייטלבוים
[[קטגוריה:שו"ת דברי יואל]]  
[[קטגוריה:שו"ת דברי יואל]]  
[[קטגוריה:שו"ת דברי יואל - אורח חיים]]
[[קטגוריה:שו"ת דברי יואל - אורח חיים]]

גרסה אחרונה מ־21:38, 6 ביוני 2026

<< יורה דעה סימן נד שו"ת דברי יואל יורה דעה סימן נו >>

~ סימן נה ~

ב"ה. אל כבוד הרבני ...

היות כי בדבר אותו המין הנקרא פיפינג זשעלי שמשתמשים בו האופים לכתיבת האותיות על מעשה האופה, שדיבר עמי כ"ת מזה. הנה שאלתי עוד אח"כ, וגם פה משתמשים בו האופים שהמה יראים ושלמים, בחושבם שהוא כשר בלי שום חשש, הגם שעדיין לבי נוקפי בזה, כי צריך חקירה ודרישה יותר לידע דבר ברור.

אבל כבר אמרתי לכבוד מעלתו נ"י בהיותו פה, שהרבה מינים יש בין אצל האופים ובין אצל היחידים אף היראים ושלמים, שמחמת מיעוט הידיעה בהמינים הבאים מבחוץ, נכשלים הרבה פעמים, ויודע אני בטוח שאצל הרוב אף מהיראים ושלמים, גם מהיחידים שבהם, אם יחקור וידרוש ימצא בביתם דברים שלא כהוגן, אבל אין להעלות על הדעת שיהיה על זה איזה חשש כל דהו על נאמנות האופה או על היחיד, אם הוא מוחזק לירא ושלם.

אלא הבי"ד צריכים לשאלם על כל הדברים שמשתמשים בהם, ואח"כ לחקור ולדרוש ע"י אומנים בקיאים, וגם לברר הלכה להורות להאופים האסור והמותר. והעמדת משגיח גרידא אינו שום תיקון, כי במה שנוגע להחשש שיש בהמינים מחמת חסרון ידיעה ומיעוט חקירה ודרישה, זה לא ידע גם המשגיח, על כן העמדת משגיח בלבד הוא מילין דכדי, אלא צריך לעשות כנ"ל.

וזה העיקר באמת, כי הירא לנפשו צריך לשאול אצל כל אדם יהיה מי שיהיה על כל מה שרוצה לאכול, מה הוא נותן לתוכו, ואח"כ יאכל. והשי"ת יצילנו מכל מיני מכשולות ושגיאות, ויראנו מתורתו נפלאות.

ידידו דורש שלומו באהבה רבה

הק' יואל טייטלבוים