על הגאולה ועל התמורה/סה: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך אוצר מהרי''ט
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
יצירת דף עם התוכן "סה ואפשר ליישב על פי מה שאמרו חז"ל דגאולה העתידה תהיה על ידי הקב"ה בכבודו ובעצמו, כדאיתא במדרש ילקוט (זכריה, רמז תקע"ז) אשריך ישראל מי כמוך עם נושע בה', אמר הקב"ה, בעולם הזה הייתם נושעים על ידי בני אדם, במצרים על ידי משה ואהרן, בימי סיסרא על ידי דבורה וברק וכו',..."
 
אין תקציר עריכה
 
שורה 1: שורה 1:
סה
{{ניווט|דף_ראשי=על הגאולה ועל התמורה|תווית_דף_ראשי=על הגאולה ועל התמורה|הבא=על הגאולה ועל התמורה/סו|תווית_הבא=סימן סו|תווית_קודם=סימן סד|קודם=על הגאולה ועל התמורה/סד}}
=='''~סה~'''==


ואפשר ליישב על פי מה שאמרו חז"ל דגאולה העתידה תהיה על ידי הקב"ה בכבודו ובעצמו, כדאיתא במדרש ילקוט (זכריה, רמז תקע"ז) אשריך ישראל מי כמוך עם נושע בה', אמר הקב"ה, בעולם הזה הייתם נושעים על ידי בני אדם, במצרים על ידי משה ואהרן, בימי סיסרא על ידי דבורה וברק וכו', ועל ידי שהיו על ידי בשר ודם הייתם חוזרים ומשתעבדים, אבל לעתיד לבוא אני בעצמי גואל אתכם ועוד יותר אין אתם משתעבדים, שנאמר (ישעיה מ"ה, י"ז) ישראל נושע בה' תשועת עולמים. וכן דרשו ז"ל (עי' מדרש תהלים ק"ז, א') מדכתיב (ישעיה ל"ה, י') ופדודיי ה' ישובון, אין אומר ופדויי משה ואהרן, אלא ופדויי ה', שגאולה העתידה יהיה רק על ידי הקב"ה, ולא על ידי בשר ודם.
ואפשר ליישב על פי מה שאמרו חז"ל דגאולה העתידה תהיה על ידי הקב"ה בכבודו ובעצמו, כדאיתא במדרש ילקוט (זכריה, רמז תקע"ז) אשריך ישראל מי כמוך עם נושע בה', אמר הקב"ה, בעולם הזה הייתם נושעים על ידי בני אדם, במצרים על ידי משה ואהרן, בימי סיסרא על ידי דבורה וברק וכו', ועל ידי שהיו על ידי בשר ודם הייתם חוזרים ומשתעבדים, אבל לעתיד לבוא אני בעצמי גואל אתכם ועוד יותר אין אתם משתעבדים, שנאמר (ישעיה מ"ה, י"ז) ישראל נושע בה' תשועת עולמים. וכן דרשו ז"ל (עי' מדרש תהלים ק"ז, א') מדכתיב (ישעיה ל"ה, י') ופדודיי ה' ישובון, אין אומר ופדויי משה ואהרן, אלא ופדויי ה', שגאולה העתידה יהיה רק על ידי הקב"ה, ולא על ידי בשר ודם.

גרסה אחרונה מ־12:12, 18 באוקטובר 2024

  << סימן סד על הגאולה ועל התמורה סימן סו >>

~סה~

ואפשר ליישב על פי מה שאמרו חז"ל דגאולה העתידה תהיה על ידי הקב"ה בכבודו ובעצמו, כדאיתא במדרש ילקוט (זכריה, רמז תקע"ז) אשריך ישראל מי כמוך עם נושע בה', אמר הקב"ה, בעולם הזה הייתם נושעים על ידי בני אדם, במצרים על ידי משה ואהרן, בימי סיסרא על ידי דבורה וברק וכו', ועל ידי שהיו על ידי בשר ודם הייתם חוזרים ומשתעבדים, אבל לעתיד לבוא אני בעצמי גואל אתכם ועוד יותר אין אתם משתעבדים, שנאמר (ישעיה מ"ה, י"ז) ישראל נושע בה' תשועת עולמים. וכן דרשו ז"ל (עי' מדרש תהלים ק"ז, א') מדכתיב (ישעיה ל"ה, י') ופדודיי ה' ישובון, אין אומר ופדויי משה ואהרן, אלא ופדויי ה', שגאולה העתידה יהיה רק על ידי הקב"ה, ולא על ידי בשר ודם.

וכן מבואר בזוהר הק' פרשת ויקרא (ח"ג ו.) נפלה ולא תוסיף קום בתולת ישראל (עמוס ה', ב'), נפלה ולא אוסיף להקימה לא כתיב, מתל למלכא דרגז על מטרוניתא וכו', כך קודשא בריך הוא, כל זימנא דכנסת ישראל בגלותא, כד הויא מטי זמנא, היא אתיאת והדרת קמי מלכא, והשתא בגלותא דא בתראה לאו הכי, אלא קודשא בריך הוא יוחיד בידהא ויוקים לה ויתפייס בהדה ויתיב לה להיכליה, ותא חזי דהכי הוא, דהא כתיב נפלה לא תוסיף קום, ועל דא כתיב (שם ט', י"א) ביום ההוא אקים את סוכת דויד הנופלת, היא לא תוסיף קום מעצמה, אבל אנא אוקים לה.

מבואר בדברי חז"ל בכמה מקומות דגאולה העתידה תהיה רק על ידי הקב"ה בעצמו, ולא על ידי שלוחי בשר ודם, וכנסת ישראל ידעה מזה היסוד.

ומעתה לא קשה כלל מה שלא יאמינו ישראל לכל אלו הנביאים שיבואו לבשרם על גאולה העתידה, כי כן יהיה מקובל בידם שאי אפשר שתהיה הגאולה העתידה אלא על ידי הקב"ה לבדו, וכדמצינו ביציאת מצרים, כדאיתא במדרש רבה (שמו"ר פ"ה סי"ג), ומבואר כל הענין לעיל (סימן ל"ב) באריכות, יכול לא האמינו עד שראו האותות, לא אלא וישמעו כי פקד ה' (שמות ד', ל"א), על השמועה האמינו, ולא על ראיית האותות, ובמה האמינו, על סימן הפקידה שאמר להם, שכך היתה מסורת בידם מיעקב וכו' שכל גואל שיבא ויאמר לבני פקוד פקדתי אתכם הוא גואל של אמת, כיון שבא משה ואמר (שם ג', ט"ז) פקד פקדתי אתכם, מיד ויאמן העם וכו' (שם ד', ל"א). הרי מבואר דלא שמעו ישראל אפילו למשה רבינו ע"ה, ולא האמינו בהאותות שעשה, אלא כאשר נתאמת אצלם הסימן של פקוד פקדתי, שהיה מקובל בידם מיעקב שבלשון הזה הם נגאלים. ולכן, גם בגאולה העתידה לא ירצו להאמין על בשורת הגאולה לשום נביא, ואפילו למשה רבינו ע"ה, כי סימן זה יהיה מסור ומקובל בידם שתהיה הגאולה רק על ידי הקב"ה כביכול בכבודו ובעצמו, וכמאמר הנביא (ישעיה מ', א') נחמו נחמו עמי יאמר אלקיכם, שבשורת הגאולה תהיה על ידי הקב"ה בעצמו, ואמר הכתוב (שם נ"א, י"ב) אנכי אנכי הוא מנחמכם, ודבורו יתברך מכרחת. לזה אין מן התימה דלא יאמינו ישראל לכל אלה הנביאים, כי כן ראוי להיות, וזה רצונו יתברך.