שו"ת דברי יואל/יורה דעה/סימן סה

מתוך אוצר מהרי''ט
גרסה מ־21:15, 21 בדצמבר 2024 מאת Be69455 (שיחה | תרומות)
(הבדל) → הגרסה הקודמת | הגרסה האחרונה (הבדל) | הגרסה הבאה ← (הבדל)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש


תמונה
תמונה
       הודעה! בדף זה יתכנו שגיאות וטעויות, אנא עזרו לנו לתקן אותם
       
       כמו כן השימוש בטקסט הוא אך ורק לצרכי לימוד ועיון ולא לצרכים מסחריים.
       
       אם עדיין אין ברשותכם חשבון הרשמו עכשיו בדף בקשת חשבון



  << יורה דעה סימן סד שו"ת דברי יואל יורה דעה סימן סו >>

~ סימן סה ~

ב"ה, ניסן תשי"ב

. . . צר לי מאוד שנודעתי מכמה מקורות ברורים שאין שום השגחה במקוה בשעת הטבילה, וזה חמור מאוד, והשגחת מוכרחת בזה יותר מעל עצם המקוה, ראשית הוא חמור יותר שהוא דאורייתא לכו"ע ואין שום שיטה להחל, כמבואר בגמרא ב"ק דף פ"ב על תקנת עזרא שתהא אשה חופפת וטובלת, דאורייתא הוא, אמרי דאורייתא לעיוני ואתא איהו ותיקן חפיפה עכ"פ עיון הגוף הוא דאורייתא לכו"ע, ומתקנת עזרא צריך גם חפיכה, ורוב הנשים אינם יודעים בעצמם לעשות עיון הגוף בפרט בימינו אלה גם בהטבילה בעצמה יוכל להיות באופן שאינו כלום מדאורייתא, גם שארי חששות מרובין שאין לפורטם, ואם אין השגחה כראוי שכיח טונא שעובדיה על דאורייתא והוא איסור כרת ר"ל וביטול הטהרה בישראל.

גם כיון שיש לאכלן נגיעת ממון בזה אין לסמוך עליו כלל, כי בודאי הוא רוצה שיהיה הכל במהירות בשביל רווחא דממונא, ואם יש השלמה כראוי שיהיה נעשה הכל כתורה וכהלכה צריך לזה קצת מתינות ובא לידי הפסד, וא"כ הוא משוחד מנגיעת ממון, ואף בחכמים אמרה התוה"ק כי השוחד יעור עיני חכמים, וק"י עיני הבלנים, ופשיטא שאין לסמוך עליו בזה, אלא חוב קדוש הוא להעמיד להשגחת זו אשה הראויה לאותה איצטלא ע"י הב"ד המפקחים על הההרה שפ באופן שלא יהיה רשות הבלן עליו כלל וכלל לא. ואם יש להב"ד השגחת על עצם המקוה ואין להם השלמה כראוי על הטבילה, אין זה אלא מכשול, כי סוברים העולם שהיא תחת השגחה ובאמת אם אין השגחת על הטבילה אינו כלום כי נכשלים רבים ותמה אני על המכשלה הזאת שתחת ידכם ולא אוכל ליתן מרגוע לרוחי בדבר זה.

ומה שאומרים אה אנשים שאם ידקדקו כ"כ לעשית הכל כהלכה ימנעו איזה נשים מלבוא, הנה זהו דרך כל מהרסי הדת שמתחילין כן לעשות פשרות לש"ש כדי להמשיך גם קלי הדעת לקיום התורה, אבל האמת הוא שע"י פשרות וקולות כאלו יורדין מטה מטה בכל פעם יותר עד שלבסוף תפוג תורה ח'ץ, וכך דרכו של היצה"ר היום אומר לו עשה כך ולמחר אומר לו עשה כך עד שיאמר לו לך עבוד ע"ז, ואין זה דרכיכם ודרך כל יראי ה', כי אך זה האחריות מוטל עלינו לעמוד על המשמר לעשות הכל כתורה וכהלכה עלהיו'ט, ואותן הנמנעות לבא בטענות כאלו בלא"ה אין להס נאמנות על מה שעושין בביתם ואין אחריותן עלינו (עיין להלן סימן ע' אות ג') ועיין תשו' חת"ס חלק ששי סימן פ"ו בדבר מה שהאריך שאסור לעשות שום שינוי בביהכנ"ס כתב שם דאם אמר יאמר שאם לא יעשו איכא למיחוש להמרת דת, אין לחוש לזה, והביא ראיה מן הש"ס (ברכות דף ס"ג ע"ב) יעיי"ש, ובמקו"א הארכתי בזה (עיין לעיל סימן ל"ה אות ד') לא עת האסף שה ולדעתי ב רי ר שאם תהיה אותה המקוה בהשגחה כראוי יתוספו בזה יראי ה' ויראי חטא, ולא אוכל למנוע מלעשות בזה כל מה שבידי, וצער גדול יש לי בדבר זה, והשי"ת ולחונן במעגלי צדק למטן שמו יתברך.

והנני ידידכם דושת"ה באה"ר ומצפה להרמת קרנכם ומברך אתכם בחג כשר ושמח

הק' יואל טייטלבוים