שו"ת דברי יואל/יורה דעה/סימן סג
הודעה! בדף זה יתכנו שגיאות וטעויות, אנא עזרו לנו לתקן אותם כמו כן השימוש בטקסט הוא אך ורק לצרכי לימוד ועיון ולא לצרכים מסחריים. אם עדיין אין ברשותכם חשבון הרשמו עכשיו בדף בקשת חשבון
~ סימן סג ~
ב"ה
עוד שם בחוו"ד (הציון בסי' הקודם) רצה להוכיח דשיטת התוס' דאף בווסת הפלגה סגי בג' ראיות.
ותמהני הלא בתוס' בבא קמא דף ל"ז ע"ב ד"ה יום ט"ו כתבו בהדיא וז"ל . והיכא דאין שם היום גורם ולח שם מנין החודש כגון אם ראתה היום ולסוף עשרים לראייתה ראתה וחזרה וראתה לסוף עשרים לכו"ע אין הראשונות מן המנין דהא סוף עשרים גורם יעיי"ש שהאריכו, והרי בהדיא דאף בווסת השוה למנין עשרים בכ"פ דהפלגה גורם אין הראשונה מן המנין כדעת רוב הפוסקים.
ומה שבנה החוו"ד עיקר יסוד י אדברי הת וס' בנדה דף ט' ע"ב ד"ה פיחתה שהקשו דהא לרב קבעה וסת לדילוג ותירצו דבהפלגה כו"ע מודו, ומזה הוכיח החוו"ד דהא בשכיוונה איתא שם בש"ס בהדיא דקבעה לה ווסת וקשה ממ"נ אי חשבינן ראיה הראשונה שלפני (הל') [הצ'] יום א"כ בהפלגה לדילוג ג"כ קבעה ווסת לרב ואי לא חשבינן ראיה הראשונה אף בהפלגות שוות לא קבעה ווסת דהא בעינן ד' ראיות א"ו דהתוס' ס"ל דבהפלגות שוות סגי בג' ראיות יעיי"ש. ואני תמה טל ראייתו דהא זה הוא גם לדידן דבכיוונה קבעה לה ווסת דמצרפין ראיה הראשונה כמבואר בטור ובשו"ע סעיף כ"ז ובפיחתה והותירה לא מצרפינן ראיה הראשונה שלפני הל' (והטעם ביאר בש"ך ס"ק ס"ח כיון דראיה הראשונה לא היה שוה לדילוגה לכן א"א לצרפה כ"א ביומם שוה, ועיין בש"ך ס"ק י"ח מה שרמז ג"כ לדברי התוס' האלו להוכיח מדבריהם דבווסת שאינה שוה לדילוג לא מצרפינן הראיה הראשונה, והמה הל' פסוקה בשו"ע סימן הנ"ל), אשר לפי"ז אין שום מקום להוכחת החוו"ד וצ"ע ודו"ק היטב