ויואל משה/מאמר שלש שבועות/סימן קטז

מתוך אוצר מהרי''ט
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

קטז

ומה שאומרים שעושין כל זה לשם שמים לפעול אצלם תיקונים בדת ולעשות פשרות בדרך עבירה לשמה, אין זה אלא דברי תימה מכמה טעמים ברורים, ראשית הוא דבר ברור שאף אלו היו כל החמשה האגודאים היושבים שמה בשלחן אחד עם הפרוצים והפרוצות צדיקים גמורים שאין להם נגיעה אלא בלתי לה' לבדו לא היה בכחם לפעול ולהשפיע על מאה אפיקורסים שמתכוונים להעביר על הדת, ובזה כל המפלגות שוות להיות יד אחת ללחום נגד כל מי שידבר עבור קיום התורה הקדושה.

ואף המזרחי שכחם רב ועצום הרבה יותר מהאגודה ברוב מנין ורוב בנין ופעלו הרבה לטובת הציונות והמדינה יותר מכל המפלגות, כי הן המה שהמשיכו רוב העולם לציונות על ידי שהתלבשו בלבוש של שם תורה, ואף על פי כן לא הועילו להם כל הזכותים לפעול אצלם אף דבר קטן, הגם שאינם מבקשים דרך התורה מה שקשה לעוברי עבירה כי מסייעים להם הרבה בעקירת הדת, אלא אף ענין קל של האגרת מי יהודי אין בכחם לפעול.

ואין להסתפק כלל שמה שנמנעים הממשלה לפעמים באיזה ענינים של הפרת הדת, הוא רק מפחד של חוץ לארץ שלא ישמע קולם של מגידי אמת עליהם בחוץ, ובטח לא מפחד החמשה האגודאים שנותנים להם אותו הכבוד לישב במלכותם וכל קיומם וחיותם הוא מהם ובידם המה, ויודעים היטב שאין להם לירא מהם מאומה, ובקשות ותחנונים בודאי אינם מועילים, כי עניני הדת בנפשם הוא, כמו שהבאתי מאמר הכתוב (משלי ד', ט"ז) ונגזלה שנתם אם לא יכשולו. ובפרט שזה כל מגמתם לישב בטח בלא תורה ואמונה.

וכל מי שיש לו מח בקדקדו יוכל להבין ברור כי אלו לא היו משתתפים האגודה ביניהם ומתחממים מהם, היו יכולים ללחום יותר בחוץ לארץ עבור התורה הקדושה והיו באים לעזרת ה' בגבורים כדת של תורה, והיה בזה כח גדול של עוד כמה רבנים וראשי ישיבות, והיה בזה השפעה יותר גם על ההמון, ובודאי היה בזה פעולה גדולה למנוע אותם מהרבה גזירות ועניני העברת הדת, ויוכל להיות שאז היה מועיל אצלם גם בקשות ותחנונים, שהיו פונים יותר לדברי יראי ה' מחמת שלא היה להם חיזוק כל כך מכל מיני דתיים.

לא כן עכשיו, שגם האגודה ביניהם ובידם, ויש להם מזה חיזוק רב, הפסידו הכל. ומה שנמנעים באיזה ענינים לעשות נגד הדת הוא ברור שאין זה אלא מפחד העולם שבחוץ לארץ ומאותן שלא נכנסו בשום מפלגה ולא נתעוורו עיניהם ויכולים להגיד האמת, אולם אנשי האגודה מענה בפיהם שכוחם ועוצם ידם פעלו זה והכל הוא משלהם, אבל משכיל על דבר לא יסתפק בזה ויודע שנהפוך הוא. ואוכל לברר על כל פרטי מעשיהם ודבריהם שישיבתם ביניהם אינו אלא קלקלה, אלא שאין רצוני להאריך בקונטרס הזה בפרטי המעשיות, אבל האמת עד לעצמו.